Ovatko Range Roverit luksusta?

Suositeltu valokuva

Sananlasku sanoo, ettei kirjaa saa tuomita sen kannen perusteella – sama pätee auton luokkaan, jota ei pidä arvioida hätäisesti. Tietyn auton houkuttelevuus ja asema riippuvat pitkälti maasta, jossa se sijaitsee, ja samalla sen alkuperämaasta. Puolassa tavallinen amerikkalainen risteilijä, joka USA:ssa on yleinen D-segmentin auto, voi herättää paljon suurempaa ihailua kuin vastaava eurooppalainen vastaava samassa luokassa. Esimerkkinä voisi olla Ford Mustang, joka Yhdysvalloissa ei ole synonyymi ylellisyydelle tai urheilulle – se on vain sirpale 1960- ja 1970-lukujen lihasautojen entisestä loistosta. Range Rover on täysin erilainen kenkäpari – tai pikemminkin kaksi paria renkaita. Brittiläinen Land Rover -mallisto on 1970-luvulta lähtien edennyt keskiluokan segmentistä ylemmän luokan kautta luksusautoihin. Joten voidaanko Range Roveria pitää luksusautona? Tietysti, mutta kannattaa ottaa selvää, mikä sen takana on.

Onko Range Rover sama kuin Land Rover?

Usein kadulla nähty ja hyvin samankaltainen – Land Rover ja Range Rover. Ei ihme, sillä vaikka kyseessä on kaksi erillistä merkkiä, valmistaja on silti brittiläinen Land Rover. Range Rover on mallisarja, jonka insinöörit Gordon Bashford ja Spean King aloittivat 1960-luvulla. Bashford ja King halusivat luoda auton, joka yhdistäisi maastoajoneuvon edut perinteisen henkilöauton matkustusmukavuuteen. Loppujen lopuksi tiedämme, että aiemmin Land Rover keskittyi yksinomaan off-road-ajoneuvoihin. Luultavasti ei ole olemassa elokuvaa Afrikasta ja muista maan äärimmäisen vaikeissa maasto-olosuhteissa olevista kulmista, joissa emme näkisi kuuluisaa Defenderiä. “Brittiläisenä” hänen täytyi esiintyä mm. James Bond -elokuvasarjassa.

Are-Range-Rovers-Pidetään luksusta
Range Rover Classic

Ensimmäinen Range Roverin prototyyppi luotiin vuonna 1967. Land Roverin insinöörit piilottivat sen koodinimellä “Velar” – italialaisesta “velare”, joka tarkoittaa kirjaimellisesti “piilotettua”. Velar jäi “velareksi” vielä 25 prototyypillä, koska britit valmistivat niitä yhteensä 26 kappaletta. Kolmen vuoden kuluttua ensimmäinen Range Rover -malli esiteltiin maailmalle. Tämä ajoneuvo oli juuri sellainen kuin sen suunnittelijat tarkoittivatkin – monipuolinen. Ensimmäisessä Range Roverissa oli pysyvä neliveto, kaksiosainen takaluukku ja erottuva korirakenne, joka muistutti perinteisiä Land Rover -malleja. Jotain siinä kuitenkin oli, mikä teki siitä nopeasti elävän legendan maanteillä – ennen kaikkea maanteillä, koska se oli SUV:n edelläkävijä, mutta pärjäsi myös varsin hyvin maastossa. Lisäksi kuvista näkyy selvästi tämän auton vielä hieman raaka luonne. Seuraavat sukupolvet näyttivät yhä vähemmän “maastolaisilta” ja yhä enemmän “kaupunkilaisilta”. Myös taso nousi ylellisyyttä, sekä sisältä että ulkoa.

11 vuoden menestyksekkään markkinoiden valloittamisen jälkeen Range Rover Classic päivitettiin viisioviseksi versioksi, mikä teki siitä houkuttelevamman perheautona, joka tuohon aikaan saattoi olla vielä erittäin suuri. Runko ei kuitenkaan ole juurikaan muuttunut.

Are-Range-Rovers-Pidetään luksusta
Range Rover Classic 5-ovinen

1994 Range Rover. Porttisi luksusmaastoautojen segmenttiin

Seuraava läpimurto Range Roverin historiassa oli tämän mallin toinen sukupolvi (P38A). Kun katsomme sitä, voimme jo nähdä hyppyn hyllystä ylöspäin – segmenttiin yläluokan autoja. Range Rover pääsee sitten miltei lopulta eroon off-road-menneisyydestään, vaikka jotain noiden vuosien Land Rover Defenderistä on edelleen jäljellä. Yhtäläisyydet näkyvät paljaalla silmällä. Pohjimmiltaan nämä ovat kuitenkin kaksi täysin erilaista autoa.

Toisessa sukupolvessa insinöörit säilyttivät vahvan rungon ja suuritehoiset moottorit kahdessa versiossa: 4,0 litran V8 ja 4,6 litran V8. Myöhemmin moottorivalikoimaan tuli edullisempi 2,5 litran dieselmoottori. BMW, mikä mahdollisti ajoneuvon paremman mukauttamisen eri asiakkaiden tarpeisiin.

Toisen sukupolven Range Roverin sisustus on suunniteltu mukavuutta ja ylellisyyttä ajatellen. Käytettiin korkealaatuisia materiaaleja, kuten nahkaa ja puuta, ja edistyneitä tekniikoita otettiin käyttöön, mikä nosti tuolloin standardia huippuluokan SUV-segmentissä, joka Range Roverista tuli vuoden 1994 jälkeen. 1990-luvun puoliväliin mennessä Range Rover oli jo BMW:n omistuksessa, joka jatkoi tuotemerkin kehittämistä. On jopa prototyyppi maastoautosta, jossa on V12-moottori. BMW 7-sarja, mutta lopulta se ei päässyt tuotantoon.

Toisen sukupolven Range Roverin tuotanto kesti vuoteen 2002, jolloin se korvattiin mallin kolmannella sukupolvella. P38A:lla on ollut keskeinen rooli, kun Range Rover on synonyymi ylellisille ja monipuolisille katumaastureille, ja siinä yhdistyy eleganssi ja vertaansa vailla oleva maastokyky. Ranger Rover II:ta arvostavat tähän päivään asti keräilijät, erityisesti merkkitutkijat.

Are-Range-Rovers-Pidetään luksusta
1994 Range Rover P38

Kolmannen ja neljännen sukupolven Range Rover

Range Rover III on luultavasti tunnetuin malli tämän merkin luksusmaastureista. Kolmas sukupolvi valloitti huippuluokan SUV Ylellisen viimeistelyn lisäksi tämä malli on täynnä tekniikkaa – mukaan lukien edistyneet navigointijärjestelmät ja parhaat audio- ja elektroniikkaasennukset. Innovaatioita käytettiin myös itse suunnittelussa varmistaen, että jousitus tarjoaa ajomukavuutta sekä asfaltilla että maastossa. Mallia valmistettiin vuosina 2002-2012, mutta auton linjat näkyvät jopa nykyaikaisissa Range Rovereissa.

Neljännen sukupolven Range Rover oli täynnä ylellisyyttä. Tuolloin suositun SUV:n uusin malli esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä. Se oli maailman ensimmäinen katumaasturi, jonka kori tehtiin kokonaan alumiini, mikä mahdollisti merkittävästi ajoneuvon painon vähentämisen noin 400 kg ja siten paransi polttoainetehokkuutta. Range Rover ei ole luopunut tehokkaista moottoreista. Heikoin oli V6 3.0 TD 258 hv:lla ja tehokkain – V8 5.0 Supercharged 550 hv:lla. Kaikki uuden Range Roverin versiot varustettiin 8-vaihteisella vaihteistolla ja tavallisella nelivedolla. Huolimatta jo ennestään selvästi ylellisestä luonteestaan ​​ja suorasta kilpailustaan ​​silloisen Mercedes S-sarjan kanssa, Range Rover säilytti silti maasto-ominaisuuksiensa ja selviytyi erittäin hyvin maastossa. Tässä Mercedes hän oli varmasti jäljessä.

Are-Range-Rovers-Pidetään luksusta
Neljännen sukupolven Range Rover

Range Rover tänään – Rolex SUV-autojen joukossa

Siitä lähtien BMW on “leikkannut kuponkeja”, koska Range Roverista ei ole ollut toista yhtä tärkeää versiota kuin neljäs sukupolvi. Siitä lähtien brändi on päivittänyt olemassa olevia saavutuksiaan esittäen sillä välin erilaisia ​​epätavallisia muunnelmia.

Vuonna 2005 Range Rover ilmestyi Urheilu, ja myöhemmin sen uusin versio, Range Rover Sport SV, jota pidettiin merkin historian nopeimpana mallina. Tekijät keskittyivät klassiseen luksus- ja off-road-ominaisuuksiin, mutta ripaus urheilullista luonnetta.

Markkinoille ilmestyi myös Range Rover Evoque – perheen pienin, joka sai tunnustusta kompakteista mitoistaan, mutta säilytti kaiken, mitä neljäs sukupolvi tarjoaa, rikastettuna tietysti uusimmilla tekniikan ja suunnittelun saavutuksilla.

Lopulta Range Rover palasi juurilleen Velarin myötä – nimetty Range Rover Classicin prototyypin mukaan 1970-luvulta. Velar täyttää Evoquen ja Sportin välisen aukon luoden eräänlaisen hybridin kahdesta mallista. Tälle mallille on ominaista ohut siluetti ja moderni sisustus, mutta myös erinomainen suorituskyky.

Rajoitettu erä Sport-malli
Rajoitettu erä Sport-malli

Ovatko Range Roverit luksusta?

Yhteenvetona, kyllä! Range Rover on jo luksusauto ja kilpailee merkkien, kuten Mercedes, Rolls-Royce ja Bentley.