Gucci-brändin historia
Heidän logonsa on tällä hetkellä yksi tunnistettavimmista symboleista ympäri maailmaa. Mutta yksin Gucci-brändin historiasta, on synonyymi rikkaudelle, eleganssille ja ajattomalle kauneudelle. Ei ole epäilystäkään, miksi yritys on velkaa niin paljon asiakkaita lähes joka kolkasta maailmaa.
Italialainen muotitalo tarjoaa korkealaatuisimpia vaatteita ja asusteita, jotka on ommeltu käsin Italiassa. Tuotteiden hienostuneisuus, hienovaraisuus ja ainutlaatuinen estetiikka ovat rakentaneet yrityksen hyvää mainetta jo yli sadan vuoden ajan.
Huolimatta lukuisista Gucci-nimeen liittyvistä skandaaleista ja perheen sisäisistä kriiseistä, jotka johtivat yrityksen melkein konkurssiin, sen asema näyttää nykyään olevan ennallaan. Gucci ei ole vain muotialan luova voima, vaan se vastaa myös kansainvälisesti merkittäviin ajankohtaisiin tapahtumiin. Mutta miltä brändin polku huipulle todellisuudessa näytti?
Gucci-brändin historia – kuka on italialaisen muotitalon imperiumin takana?
Brändin alku on ihminen Guccio Gucci. Firenzeläisen kauppiaan poikana hän vietti nuoruutensa ansaitaen ylimääräistä rahaa setänsä tehtaalla olkihattujen valmistuksessa. Pian yrityskriisin pakottamana hän päätti etsiä onneaan Lontoosta. Siellä hän koki luksusta ensimmäisen kerran eksklusiivisessa Savoy-hotellissa, jossa hän haki portteria.
Aluksi hänet irtisanottiin ilman varoitusta, mutta jonkin ajan ja monien kielituntien jälkeen hän onnistui saamaan työpaikan astianpesukoneena. Kuitenkin vain puolen vuoden jälkeen hänet ylennettiin hotellin bellhopiksi. Guccio oli komea, hyvin pukeutunut ja erittäin viehättävä, mikä houkutteli nopeasti varakkaita matkailijoita. Vaikka itse hotellin työ oli melko vaatimatonta, siitä tuli tulevaisuuden suunnittelijalle inspiraation lähde.
Kaikki alkoi hatuista ja laukkuista
Gucci vietti tuntikausia katsellen tyylikkäissä puvuissa pukeutuneita miehiä ja ylellisyydestä tihkuvia naisia, ja hän tunsi olonsa innostuneeksi. Häneen tekivät kuitenkin suurimman vaikutuksen erilaiset laukut, hattulaatikot ja arkut nimikirjaimella. Silloin hän suunnitteli oman nahkatarvikeliikkeen perustamista.
Neljän vuoden työskentelyn jälkeen Englannissa Gucci palasi kotimaahansa. Siellä hän rakastui Aida Calveliaan ja pian pari meni naimisiin. Juuri ennen kuin hän alkoi työskennellä tavoitteensa saavuttamiseksi, sota alkoi ja hänet kutsuttiin armeijaan. Ja Gucci-brändin historia on voinut kääntyä eri tavalla, ellei tietyllä toisella tehtaalla…
Franzi jakso
Sen jälkeen kun se on valmis hän työskenteli milanolaisen Franzin palveluksessa, ylellisten nahkatavaroiden valmistus. Ja siellä hän sai tarvittavat tiedot yrityksen itsenäisestä johtamisesta. Sitten hän oli todella valmis toteuttamaan suunnitelman.
Ja niin vuonna 1921 ensimmäinen Gucci-niminen myymälä avattiin numerolla seitsemän Via della Vigna Nuovalla Firenzessä. Tämän myötä syntyi merkin ensimmäinen, mutta ei viimeinen logo – pojan siluetti värityksessä ja lippalakki, jossa matkalaukku toisessa kädessä ja käsimatkatavara toisessa. “House of Guccista” tulee pieni, itse asiassa yhden hengen yritys.
Guccin usean sukupolven muotiliiketoiminta
Gucciolla oli viisi lasta: tytär Grimalda ja neljä poikaa – Enzo (kuoli lapsuudessa), Aldo, Vasca ja Rodolfo. Hän adoptoi myös vaimonsa aviottoman pojan Ugin, vaikka he eivät ilmeisesti koskaan olleetkaan läheisiä. Hänen ehdoton suosikkinsa oli hänen vanhin poikansa Aldo, jonka hän näki yrityksen tulevana perillisenä.
Vuonna 1938 Aldo suostutteli isänsä avaamaan toisen putiikin Roomaan. Guccista on tulossa perheyritys, jonka pääkonttori on nyt ja myös pääkaupungissa, ja se on vähitellen saavuttamassa suosiota. 14 vuotta myöhemmin, juuri ennen kuolemaansa, Guccio todistaa ensimmäisen myymälän luomisen Italian ulkopuolelle. Boutique New Yorkissa edistää merkittävästi voiton kasvua.
Kuuluisia näyttelijöitä ja Gucci
Kaksi vuotta myöhemmin Gucci julkaisee tuotteen, joka tekee yrityksestä statussymbolin. Laukku on valmistettu siannahasta, jossa on kiillotettu bambukahva. Tämän mallin teki kuuluisa ruotsalainen näyttelijä Ingrid Bergman elokuvassa “Matka Italiaan”. Lisäksi samaan aikaan otettiin käyttöön kaikkien tuotteiden numerointi ja ajan logo vaihtui – matkatavaroiden köyhän pojan tilalle tuli majesteettinen panssariritari. Kaikki tämä lisää kasvavaa kiinnostusta Guccia kohtaan.
GG-tunnuksesta tulee nopeasti julkkisten ja jopa kuninkaallisten perheiden suosikki (Elizabeth II vieraili innokkaasti Gucci-liikkeessä Firenzessä). Seuraavat 30 vuotta Aldo kehitti liiketoimintaansa dynaamisesti ja avasi putiikkeja Los Angelesiin, Tokioon ja Hongkongiin. Silloinen presidentti Kennedy on jopa nimittänyt hänet ensimmäiseksi Italian muotilähettilääksi.
Naisilla oli iso rooli tässä tarinassa
Mielenkiintoista kyllä, Aldon elämässä oli firmaa lukuun ottamatta aina tilaa naisille. Huolimatta avioliitostaan oopperalaulaja Olwen Pricen kanssa, vuosia myöhemmin paljastui Aldon suhde yhden Guccin liikkeen myyjään – kauniiseen Bruna Palomboon. Koska avioerot olivat Italiassa laillisia vasta vuodesta 1974 lähtien, pariskunta salasi skandaalin pelossa tyttärensä Patrician olemassaoloa lehdistöltä 10 vuoden ajan.
Suunnittelijan henkilökohtaisen elämän skandaaleista huolimatta 1960-luku oli yritykselle huippua. Sitten suurimmat elokuvatähdet – Grace Kelly ja Rita Hayworth – vierailevat myymälässä via Condottissa. Ja siksi Gucci-brändin historia on niin värikäs ja erittäin mielenkiintoinen!
Synonyymi ylellisyydelle ja kansainväliselle maineelle, Gucci
Guccin tarjoamista tuotteista on tulossa uskomattoman kuuluisia kaikkialla maailmassa. Logo muuttaa muotoaan viimeisen kerran – se on yksinkertaistettu kahdeksi G-kirjaimeksi, jotka ovat päällekkäin. Itse asusteiden lisäksi alettiin valmistaa kuuluisia Gucci-loafereja ja pian myös koruja. Tuolloin Aldoa auttoivat yrityksen johtamisessa hänen kolme poikaansa – Paulo, Roberto ja Giorgio.
Ensimmäiset ongelmat Guccissa ilmaantuvat 1970. Aldon pojat alkavat vähitellen pyrkiä itsenäisyyteen yrityksessä. Ensimmäiset ristiriidat syntyvät kunkin veljen yrityksistä viedä eteenpäin omia ideoitaan. Paulo on innokkain muutokseen. Hän ehdottaa Guccin laajentaminen Gucci Plus -tuotemerkillä, kun tämä idea epäonnistuu, hän vaatii Paulo Guccin luomista kilpailukykyiseksi yritykseksi markkinoille. Muut perheenjäsenet vastustavat tätä avoimesti.
Perheongelmat
Vuonna 1983 Aldon veli Rudolfo Gucci kuoli Milanossa. Hänen kuolemansa jälkeen hänen poikansa Maurizio ottaa haltuunsa suurimman osan yhtiön osakkeista ja hänestä tulee yksi pääjohtajista. Ajan myötä tilanne riistäytyy hallinnasta ja Maurizion ja Aldon välillä alkaa kuuden vuoden oikeudellinen taistelu Gucci-imperiumin täydellisestä valvonnasta. Rahasta tulee konfliktien katalysaattori. Kiista kiihtyy.
Maurizion valtavat osakkeet jäädytetään, ja vuonna 1986 veropetoksesta syytetty Aldo Gucci joutuu Floridaan vankilaan, jossa hän viettää vuoden. Maurizio, joka hädin tuskin pakenee lakia, pakenee Sveitsiin kolme vuotta myöhemmin. Vuonna 1989 eroon Aldon kilpailusta hänet nimitettiin Guccin presidentiksi.
Muoti ja talous
Gucci-brändin alkuperäinen historia ei ole niin värikäs, sillä Maurizion johto tuo vain tappioita yhtiölle. Häntä syytetään epäpätevyydestä taloushallinnossa ja valtavien rahasummien käyttämisestä Firenzen ja Milanon pääkonttoreihin.
Yrityksen hyvinvointi alkaa kyseenalaistaa, eikä imperiumin tulevaisuus ole enää varma. On huomattava, että vuosina 1991-1993 Gucci-brändin talous oli ensimmäistä kertaa negatiivisella alueella, kuten Gucci-brändin historia osoittaa. Tilanne ajautui umpikujaan, kun vuonna 1987 arabiyhtiö Investcorp osti Paolon osakkeet ja sitten Aldin, joka veljenpoikiensa toiminnan seurauksena erotettiin yhtiön johtamisesta. Investcorp jo vuonna 1993 tulee Guccin ainoa omistaja.
Kuten Gucci-brändin historia osoittaa, alle kaksi vuotta myöhemmin Maurizio tapettiin laukauksella, ja hän oli tuolloin viimeinen yrityksessä työskentelevä Gucci-dynastian perillinen. Murhan tilaaja osoittautui hänen entiseksi vaimokseen Patrizia Reggiani, jota kutsutaan Gucci-talon mustaksi leskeksi. Rikoksen motiivina väitetään olevan viha hänen omaisuutensa menetyksestä avioeron jälkeen ja mustasukkaisuus Maurizion uudesta suhteesta. Mielenkiintoista on, että tämän murhan tarinat voidaan nähdä näytöillä Ridley Scottin uusimmassa elämäkertaelokuvassa, Guccin talo “.
Uusi laatu – uusi luku
Domenico de Solesta tulee Gucci Groupin toimitusjohtaja Maurizion kuoleman jälkeen. Hän ei kuitenkaan ole uusi henkilö yrityksessä. Jo 1980-luvulla hän työskenteli asianajotoimistossa, jossa hän aloitti yhteistyön Guccin kanssa ja auttoi yritysjärjestelyissä. Vuodesta 1984 lähtien hän on toiminut Gucci American toimitusjohtajana. Vuodet 1994-2004 olivat yritykselle uuden menestyksen aikaa.
Toimikautensa aikana De Sole toi brändin ulos konkurssista ja rakensi uudelleen sen merkityksen kansainvälisellä areenalla. Guccista on jälleen tulossa luksuskonglomeraatti, johon kuului Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney ja Sergio Rossi.
Tästä eteenpäin kaikki arvostettu liittyy Gucci-brändin historiaan
Frida Giannini, joka palkattiin vuonna 2004, tuo Gucciin raikkautta. Taitava muotisuunnittelija nostaa Gucci-esityksiä uudelle tasolle. Samaan aikaan Alessandro Michele, joka on toiminut luovana johtajana tammikuusta 2015 lähtien, määrittelee ylellisyyden uudelleen Gucci-merkillä. Italialainen edistää surrealistista estetiikkaa ja yllättää yleisön jokaisella uuden kokoelman esittelyllä.
Tästä syystä nykypäivän Gucci yhdistetään uskomattoman tarkkaan tasapainoon kauneuden ja kiistan välillä. Tällä hetkellä Guccio Gucci S.p.A. on ranskalaisen Kering Holdingin tytäryhtiö, joka kokoaa yhteen merkkituotteiden valmistajat. Kaikki viittaa siihen, että vuosien perheriidan jälkeen Gucci on vihdoin astunut rauhallisempiin vesiin.
Jätä kommentti