Valentino-brändin historia
Tämä italialainen muotitalo on muovannut ja määritellyt ylellisyyden, luokan ja ajattoman tyylin käsitettä vuosikymmeniä. Valentino-brändin historia on siksi tarina menestyksestä ja intohimosta muotia kohtaan, joka on onnistunut kestämään ajan kokeet säilyttäen samalla aidon kauneutensa. Sen vaatimattomasta alusta Roomassa, jossa idea syntyi, sen maailmanlaajuiseen vaikutukseen ja perintöön nykyään, löydämme tämän muotilegendan juuret ja kehityksen ja näemme, kuinka se on kehittynyt vuosikymmenten aikana. Tarkastellaan lähemmin sekä suunnittelijoiden luovuutta että vaikuttavia hetkiä, jotka tekivät Valentino-brändistä yhden 10 maailman kalleinta tuotemerkkiä.
Alkuja – Dolce Vita 1960-luvulla.
Valentino-brändin historia ulottuu 1960-luvulle, jolloin nuori italialainen Valentino Garavani päätti mullistaa muotimaailman. Se oli aikaa, jolloin vaatemarkkinat näyttivät kuhisevan uutta energiaa, a Italiasta on tullut luovuuden ja uusien trendien keskus. Valentino itse syntyi Vogherassa, pienessä Lombardian kaupungissa, 11. toukokuuta 1932. Hän oli kiinnostunut muodista varhaisesta iästä lähtien ja sai ensimmäisen kokemuksensa paikallisten suunnittelijoiden ja räätälien, mukaan lukien tätinsä Rosan, palveluksessa.
Poika koki alusta alkaen selvästi, että vaatesuunnittelu oli hänelle lähin taide, mikä sai hänet kehittymään edelleen taiteen aloilla. Vanhempiensa tuen ansiosta hänellä oli mahdollisuus opiskella tunnetussa yliopistossa École des Beaux-Arts Ranskan pääkaupungissa. Tämä on paikka Pariisi, hengitetty elämää hän aloitti myös ammatillisen harjoituksensa työskennellen perustamissa salongeissa Jean Dessè ja Guy Laroche.
Vuonna 1960 ikuisen Rooman kaupungin sydämessä Valentino avasi ensimmäisen putiikkinsa Giancarlo Giammetin avulla, jonka kanssa hän loi liikekumppanuuksien lisäksi myös pitkäaikaisen ystävyyden. Yhdessä he loivat Valentino-brändin, jolla on tunnustettu asema kansainvälisellä areenalla. Valentino sai inspiraationsa “Dolce Vitasta” Tuon ajan Italiassa, mikä heijastui hänen malleissaan. Suunnittelijan debyytti osoitti paitsi elegantteja, myös rohkeita asuja, jotka heijastivat aikakauden vapauden ja itsenäisyyden henkeä. Hänen teoksensa ovat toisaalta hienostuneita ja toisaalta rohkeita muodon ja värin kokeiluja, jotka tekivät niistä ainutlaatuisia.
Yksi Valentinon uran läpimurtohetkistä oli “Valentino Redin” esittely vuonna 1967. Tästä täyteläisestä, syvästä punaisen sävystä ei ole tullut vain merkin tunnusmerkki, vaan se on myös luokan ja hienostuneisuuden symboli. “Valentino Redistä” on tullut muotimaailman punaisen värin keisari, erittäin toivottavaa ja innostaa muita suunnittelijoita kokeilemaan värejä. Samana vuonna herrat Garavani ja Giammetti palkittiin myös Marcus Neimanin arvostetulla palkinnolla.
Haute Couture aikakausi
Muutaman vuoden sisällä brändin historiaa Valentino sai vauhtia ja yritys sai valtavan suosion. Suunnittelijat ylistivät häntä “Rooman kuningatar”. 1970- ja 1980-luvuilla Garavani sai tunnustusta ensisijaisesti upeista haute couture -luomuksistaan. Iltapuvut ja iltapuvut, jotka valloittivat mallien, näyttelijöiden ja aristokraattien sydämet, olivat merkin tunnusmerkki. Valentino sai seuraavan palkintonsa vuonna 1989 ja se oli siinä kunnialegioonan komentajan arvonimi. Se on Ranskan korkein tunnustus, joka myönnetään erinomaisista saavutuksista eri aloilla.
Garavani rakasti asujen luomista tietyille ihmisille ja tilaisuuksiin. Hän oli yksityiskohta, joka piti henkilökohtaisesti huolta luomustensa jokaisesta yksityiskohdasta. Ilmavat mekot, tyylikkäät puvut, istuvat trenssitakit ja ikoninen punainen väri, joka sai nimen “Rosso Valentino” hänen kunniakseen – tämä on hänen tyylinsä kvintessenssi. Ei ihme, että brändin projektit ovat saaneet niin laajaa huomiota kansainvälisesti. Muotitalon asiakkaita oli lukuisia elokuva- ja näyttämötähtiä sekä poliitikkojen vaimoja, mm. Jacqueline Kennedy-Onassis.
Ikonisimmat kokoelmat – Valentino-brändin historia
Vuosien varrella muotitalo on luonut monia ikonisia kokoelmia, jotka ovat edelleen inspiraation lähteenä suunnittelijoille ympäri maailmaa. Edellä mainitun kokoelman lisäksi Valentino Red Collection (1967 ), eli aistillinen ja elegantti versio klassisista iltapuvuista, muutama muu on mainitsemisen arvoinen. Mielenkiintoinen esimerkki on epäilemättä Marie Antoinette -kokoelma vuodelta 1973, täynnä mekkoja, joissa on kultainen pääntie ja kauniit tyllihihat, jotka kaikki on luotu Ranskan kuningattaren Marie Antoinetten inspiraation ilmaisuksi.
1990-luvulla Valentino sai tunnustusta rohkeista kontrastikokeiluistaan. Kokoelma Punk-Chic Collection (1994) siinä yhdistyi punk-herkkyys ja haute couture -tyylikkyys, joka oli jyrkkä vastakohta tuon ajan muodissa. Aikana, jolloin minimalismi hallitsi, Valentino keskittyi ekstravaganssiin ja teräviin kontrasteihin. Suunnittelija päätti käyttää punk-kulttuurille tyypillisiä elementtejä, kuten: nastat, langat ja materiaalien raakaisuus, ja yhdistä ne sitten ainutlaatuisiin, korkealaatuisiin luomuksiin. Se oli rohkeuden ja taiteellisen kokeilun osoitus, joka osoitti, että muoti voi olla paitsi hienostunutta, myös poikkeuksellisen aistillista ja kapinallista.
Uusi hallinta
Vaikka suunnittelija myi brändinsä 1990-luvulla, tämä ei merkinnyt sen vaikutuksen loppumista muotimaailmaan. Vuonna 2007 he siirtyivät taiteellisiksi johtajiksi Maria Grazia Chiuri ja Pierpaolo Piccioli, joka toi brändiin uutta energiaa. Heidän teoksensa viittasivat Valentinon perintöön, samalla kun ne esittelivät nykyaikaa ja tuoreutta. Muotitalon haltuunoton jälkeen brändi siirtyi kohti romanttisempaa ja herkkää tyyliä. Opera Collection vuodelta 2008 on esimerkki tästä lähestymistavasta. Tämä on kokoelma, joka huokuu graceutta ja kauneutta, mutta on samalla moderni ja täynnä hienovaraisia yksityiskohtia.
Mainitsemisen arvoinen on myös erinomainen Rockstud Collection (2010). Tämä ikoninen asustesarja toi i-kengät markkinoille iltalaukut erottuvilla tähden muotoisilla niiteillä, jotka tunnetaan nimellä “kivinastat”. Vuonna 1994 julkaistuun kokoelmaan viittaava kokoelma esitti myös mielenkiintoisen ilmeen Etno-punk-kokoelma (2020). Se oli Pierpaolo Picciolin yritys yhdistää perinteiset etniset kuviot punk-kapinallisuuden henkeen. Tämä kolmekymmentä vuotta sitten tapahtunut kokeellinen lähestymistapa muotiin palaa catwalkille täysin uudessa, ainutlaatuisessa versiossa.
Valentino-brändin historia – millaista se on nyt?
Siksi voidaan sanoa, että Pierpaolo Picciolin johdolla Valentino-brändi on käynyt läpi muodonmuutoksen kohti enemmän romanttinen ja herkkä estetiikka. Hänen suunnittelunsa ovat täynnä hienovaraisuutta, pitsiyksityiskohtia, pastellisävyjä ja ilmavia kankaita. Tämä on romantiikkaa haute couture -muodossa. Ja silti Valentino on edelleen uskollinen haute couture -perinteelle. Pääkonttori Roomassa on edelleen brändin sydän, ja jokainen mallisto heijastelee Italian henkeä, käsityöläisten ammattitaitoa ja suunnittelijoiden intohimoa. Tämä sitoutuminen ammattitaitoon ja laatuun on edelleen brändin perusta.
Brändi on kokenut monia muutoksia, mutta on edelleen uskollinen klassisille juurilleen. Valentinon mallit ovat yhdistelmä klassista ja modernia, mikä tekee niistä houkuttelevia sekä vanhemmille että nuoremmille sukupolville. Valentino-brändin historia ei ole vain kiehtova menestystarina, vaan myös arvokkaita oppitunteja ja inspiraatiota tuleville yrittäjille, muotisuunnittelijoille ja muotimaailman ystäville. Se osoittaa, että inspiraatiota voi löytää eri paikoista, kuten kulttuurista, taiteesta, historiasta tai jopa musiikista. Se kannustaa etsimään luovia inspiraation lähteitä ja kehittämään jatkuvasti visiota. Voit lukea myös blogistamme Hugo Boss -brändin historiasta ja Versace.
Jätä kommentti