Sylwia Gorak – ”absoluuttinen vapaus ja ajattomuus ovat minulle tärkeitä taiteessa”
Tänään haastattelu taiteilijan kanssa, joka on kapinallinen, epätavallinen ja uskomattoman tietoinen siitä, mitä tämän päivän maalaus on. Sylwia Gorak on ainutlaatuinen henkilö, joka luo korkealaatuista taidetta. Nämä ovat maalauksia hillittömästä luonnosta, vapaudesta ja sivellintyön vapaudesta! Ole hyvä ja lue artikkeli.
Mitä kutsut työksesi?
Minun on vaikea määritellä sitä. Suoritin esitys- ja käsitteellisen taiteen tutkinnon ja käsittelen edelleen pääasiassa tätä alaa (plus laulu). Samaan aikaan maalaus ja piirtäminen ovat päivittäisiä perustoimintojani, en oikeastaan ajattele, onko se annettu kuva se on abstrakti, figuratiivinen, synteettinen tai maalattu perinteisellä renessanssilasitustekniikalla. Nämä ovat vain monia tapoja, joilla saan haluamani viestin. Käytän usein olemassa olevia tekniikoita ja tyylejä kuten DJ, joskus luon omiani. Kaikki riippuu tietystä konseptista. Siksi en halua nimetä tai rajoittaa luovuutta.
Onko se kiehtova luonto vai luonto vääristävässä peilissä?
Suhde luontoon on tärkein suhde jokaisen olennon elämässä. Valitettavasti kaikki eivät nykyään pysty ymmärtämään tätä. Juhlin ja tunnen tätä suhdetta läpi elämäni ja joka päivä. Se on hyvin tietoinen prosessi ja myös erittäin luova. Suurin osa maalauksistani syntyy syvästä yhteydestä luontoon ja on sen ilmentymä.
Mikä taiteessasi rikkoo maalauksen konventioita?
Ehkä syynä on tiukkojen sääntöjen, täsmällisyyden, nimien ja toimeksiantojen puute. Minulle taiteessa on tärkeää ehdoton vapaus ja ajattomuus. En ole kiinnostunut muodista, trendeistä tai ajankohtaisista aiheista.
Milloin koit maalauksen olevan päärooli elämässäsi?
Varmaan Kuvataideakatemiasta valmistumisen jälkeen. Lopulta sain maalata mitä ja miten halusin, ilman korjauksia tai arvosanoja.
Mikä on paras tapa saada aikaan surrealistisia ideoita?
Nukkumassa.
Työskentelen parhaiten maaleilla…..
öljyä. Öljy on minun juttuni, joskus ihmettelen tätä loistavaa keksintöä. Öljymaalit sisältävät koko näkyvän maailman. He voivat esittää todellisuutta paremmin kuin valokuvaa, ja he voivat myös materialisoida muita maailmoja ja abstrakteja ideoita.
Rakastanko suuria vai pieniä formaatteja?
Joka
Ihminen ja luonto esiintyvät teoksissasi, kumpi vaikuttaa sinuun enemmän?
Tietysti luonto, luonto.
Kerro meille kokemuksistasi taiteesta ulkomailla, miten se eroaa kotimaan markkinoista?
Asuin New Yorkissa useita vuosia. Sain myös amerikkalaisen stipendin New Yorkissa ja San Franciscossa. Lisäksi Sveitsin ja Saksan stipendejä. Näyttelyt ja puheet Lontoossa, Japanissa, Kiinassa, Makedoniassa, Bosnia ja Hertsegovinassa, Serbiassa, Suomessa, Meksikossa, Itävallassa, Indonesiassa, Ukrainassa, Liettuassa, Kanadassa, Sveitsissä, Saksassa, Turkissa, Intiassa. Osallistuminen kansainvälisille taidemessuille Vilnassa, Kanadassa ja Saksassa. Jokainen taidemarkkina on erilainen, se riippuu maasta. Siellä missä ihmisillä on enemmän rahaa, he ostavat maalauksen, josta he yksinkertaisesti pitävät. Puolassa ihmiset ostavat usein sitä, mistä he lukevat lehdestä tai mitä galleria neuvoo tekemään. He pelkäävät valita itse:)
Mikä on tavoitteesi työelämässäsi?
Tavoitteena on prosessi. Luo prosessi. Pohdiskelu maalauksen kautta.
Millaisissa sisätiloissa haluaisit nähdä taidesi?
Maalaukseni sopivat mihin tahansa sisustukseen. Ne näyttävät kauniilta nykyaikaisessa ja minimalistisessa arkkitehtuurissa, mutta myös historiallisessa arkkitehtuurissa. Näin maalaukseni klassistisessa palatsissa, jossa on saksilaisia rokokooelementtejä, ja art deco -hotellissa, 1980-luvun omakotitaloja ja vanhoja asuntoja. Ne näyttävät hyvältä myös tehdas- ja toimistosisustuksessa.
Mitä aihetta et koskaan käsittele?
Taiteessa en pidä poliittisista tai seksuaalisista aiheista, enkä myöskään triviaaleista aiheista. Vaikka joskus maalaankin alastonkuvia, varsinkin miehiä, käyttäen tiettyjä eläviä malleja
Mistä kirjoitat CLAM Magazine Parisissa?
CLAM Magazine Paris haastattelee taiteilijoita ja kuuluisia elokuvanäyttelijöitä (kuten Isabelle Huppert, David Lynch) tietyistä aiheista. Olen antanut muutaman haastattelut-artikkelit aiheesta “Onnellisuus” – mitä se merkitsee minulle, “Elämys”, “Tuoreus” ja vastaavat aiheet. Kirjoitin pääasiassa taiteen ja kokemusten kontekstissa matkustaessani. Suosittelen myös joka vuosi useita puolalaisia taiteilijoita näyttelyyn -lehteä sekä puolalaisia keräilijöitä Suunnitelmissa on kokonainen numero puolalaisesta taiteesta.
Onko maalaus pakoa toiseen maailmaan?
Ei varsinaisesti pakopaikka, koska minulla ei itse asiassa ole mitään paeta. Ainoa poikkeus on ympäristön asteittainen huononeminen, puiden ja metsien kaataminen. Tämä vaikuttaa varmasti työhöni ja maalaus on usein yritys lievittää siihen liittyvää stressiä. Lisäksi maalaus on pikemminkin maailman ihailua, sen mietiskelyä, ilmiöiden analysointia ja synteesiä.
Paras aika luoda hyvää taidetta?
Maalaan vain päivänvalossa.
Kuinka elää sopusoinnussa taiteen ja harmaan todellisuuden kanssa?
Osta itsellesi maalaus:)
Kiitos mielenkiintoisesta ja inspiroivasta haastattelusta! Toivotan sinulle onnea galleriassa Luksustuotteet ja kaikki menestyksesi työelämässäsi.
Jätä kommentti