Onko Camel Active hyvä merkki?

Seisot vaatekaapin edessä ja pakkaat reppua viikonloppua varten vuorille. Tartut Camel Active -takkiin – siihen samaan, jonka ostit kaksi vuotta sitten. Pysähdyt hetkeksi. Oliko se hyvä päätös? Merkitseekö tämä brändi enää mitään?
Tätä kysymystä pohtii nykyään moni mies. Camel Active ei todellakaan ole uusi yritys – sen juuret ulottuvat 70-luvulle, aikaan jolloin maailma hullaantui Camel Trophy -rallista. Muistatko ne kuvat? Land Roverit rämpimässä mudassa, miehet khakissa taistelemassa viidakon kanssa. Silloin tämä brändi tarkoitti seikkailua. Aitoa seikkailua.
Onko Camel Active hyvä yritys? – rallipoluista verkkokauppaan
Mutta se oli ennen. Nykyään Camel Active tarkoittaa ennen kaikkea verkkokauppoja, Instagram-vaikuttajia ja markkinointikampanjoita. Aasiassa brändi kokee todellisen buumin.

kuva: camelactive.com
“Myynti kasvoi 493 % kiinalaisen näyttelijän Dilraba Dilmuratin kampanjan jälkeen vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä”
Nämä luvut tekevät vaikutuksen, siitä ei pääse mihinkään. Mutta herää kysymys – tarkoittaako myynnin kasvu, että tuotteet ovat oikeasti parempia? Vai onko kyse vain taitavasta markkinoinnista?
On oikeastaan mielenkiintoista, miten brändi voi muuttua näin paljon. Toisaalta on tämä rallilegenda, toisaalta taas nykyaikainen verkkokauppa ja sosiaalinen media. Camel Active yrittää tasapainoilla sen välillä, mitä se ennen oli ja mitä se nyt haluaa olla. Mutta onnistuuko se siinä?
Jotta voisi vastata siihen, onko Camel Active hyvä yritys, täytyy tarkastella muutamaa asiaa: tuotteiden laatua, hinnoittelupolitiikkaa, asiakaspalvelua sekä sitä, miten yritys pärjää markkinoiden uusien haasteiden kanssa.
Se ei ole helppoa. Brändillä on takanaan vuosikymmenten historia, mutta se toimii nyt täysin erilaisessa todellisuudessa kuin ennen. Kilpailu on kovaa, asiakkaat vaativia ja internet ei anna anteeksi virheitä.
Aloitetaan siitä, kestävätkö vaatteet ja kengät Camel Activelta oikeasti arjen haasteet, vai onko kyse vain menneiden aikojen loiston kaiusta…

kuva: camelactive.com
Laatu ja tuotevalikoima
Eräs tuttuni työskentelee ulkoilualalla ja on jo vuosia käyttänyt pelkästään Camel Activea. Hän sanoo, että ne ovat ainoat kengät, jotka kestivät hänellä viisi vuotta vaelluksia Tatravuorilla. Kuulostaa mainokselta, mutta tarkistin asian itse.
| Tuote | Avainparametri | Hinta | Käyttäjien arvio |
|---|---|---|---|
| Takit | Vedenpitävyys 10 000 mm | 400–800 zł | 4,3/5 |
| Shanghai-kengät | Gore-Tex-kalvo | 350-550 zł | 4,5/5 |
| Reput | Tilavuus 25–45 l | 200–400 zł | 4,2/5 |
Materiaalit ovat koko brändin filosofian ydin. He käyttävät pääasiassa canvas-puuvillaa ja aitoa nahkaa – ei mitään mullistavaa, mutta toimivia ja hyväksi todettuja ratkaisuja. Takeissa on hengittäviä kalvoja, jotka todella toimivat. Eivät ehkä Arc’teryxin tasoa, mutta tähän hintaan ei voi valittaa.
Sisäiset testit osoittavat yli 500 pesukertaa ilman värin haalistumista. Se on varsin paljon, vaikka kaikki tietävät, ettei laboratorio vastaa oikeaa elämää. Shanghai-kengissä on Vibram-pohjat – se on jo laadun tae alalla.
Hinnat sijoittuvat H&M:n ja Timberlandin väliin. Paidat maksavat 150–250 zł, takit 400–800 zł. Perustakki H&M:ltä maksaa 150 zł, mutta kestää korkeintaan yhden kauden. Timberlandilla vastaava laatu maksaa jo 800–1200 zł.
Zalandon arviot kertovat kaiken: “Olen käyttänyt jo kolmatta vuotta, näyttää yhä uudelta”, kirjoittaa Marek Krakovasta. Ania lisää: “Reppu selvisi kanssani Caminon, suosittelen”. About You -sivustolla keskiarvo on 4,4/5 yli tuhannesta arvostelusta.
Plussat:
- Vankat materiaalit kohtuulliseen hintaan
- Todistetut teknologiat (Gore-Tex, Vibram)
- Laaja valikoima kokoja ja värejä
Miinukset:
- Muotoilu on toisinaan liian konservatiivista
- Saatavuus Puolassa rajoitettu
- Jotkut tuotteet ovat liian kalliita laatuunsa nähden
Ongelma on siinä, että brändi ei aina miellytä nuorempien asiakkaiden makua. Ulkonäkö tuo usein mieleen 90-luvun. Tämä on makuasia, mutta vaikuttaa laadun mielikuvaan.
Camel Active tarkoittaa ennen kaikkea luotettavuutta ilman turhia kikkailuja – juuri tämä ominaisuus rakentaa heidän maineensa ulkoiluvaatemarkkinoilla.

kuva: camelactive.com
Brändin maine, etiikka ja kestävä kehitys
“Camel Active on greenwashingia puhtaimmillaan” – näin kirjoitti eräs X-käyttäjä joulukuussa 2024. Mutta onko todella näin? Tarkastellaanpa, miltä tämän brändin eettinen puoli näyttää.
Aloitetaan faktoista. Camel Active:lla on GOTS-sertifikaatti (Global Organic Textile Standard) valikoiduille tuotteille vuoden 2024 mallistossa. Tämä ei ole pelkkää markkinointia – GOTS on yksi alan tiukimmista ympäristöstandardeista. Se kattaa koko tuotantoketjun puuvillan viljelystä lopulliseen viimeistelyyn. Camel Activen kohdalla tämä koskee noin 30 % heidän casual-mallistostaan.
Mutta kolikolla on myös kääntöpuolensa. Historialliset yhteydet Camel-savukemerkkiin ja legendaariseen Camel Trophy -ralliin (1980–2000) varjostavat yhä yrityksen mainetta. Vaikka tämä on jo menneisyyttä, jotkut kuluttajat yhdistävät nimen edelleen tupakkateollisuuteen.
Greenwashing-keskustelu on roihahtanut kunnolla sosiaalisessa mediassa. “Taas yksi yritys, joka teeskentelee olevansa eko, mutta valmistaa tuotteensa Aasiassa kuten kaikki muutkin” – näin kuuluu toinen X-sitaatti helmikuulta 2025. Vastaus tuli nopeasti: “Tarkistin heidän CSR-raporttinsa – he todella investoivat puhtaisiin teknologioihin ja reiluun kauppaan. Kaikki aasialainen tuotanto ei ole riistoa.”
Fakta vai myytti?
| FAKTA | MIT |
|---|---|
| GOTS-sertifikaatti kattaa osan mallistosta | Koko tuotanto on ekologista |
| Yhteistyö reilun kaupan toimittajien kanssa | Yhteydet tupakkateollisuuteen jatkuvat |
| Maine 4,2/5 kuluttaja-arvosteluissa | Läpinäkyvyyden puute toimitusketjussa |
Totuus on, että kuluttaja-arvosana 4,2/5 ei tule tyhjästä. Camel Active on välttänyt suuremmat yritysskandaalit, mikä nykyään on jo itsessään saavutus. Heidän vastuullisuusraporttinsa ovat julkisesti saatavilla.
Toimivatko he sosiaalisesti vastuullisesti? Eivät ole edelläkävijöitä, mutta etenevät oikeaan suuntaan. Tämä ei ole viherpesua, mutta ei myöskään esimerkillistä toimintaa. Kyseessä on yksinkertaisesti alan vankka keskitaso, joka muuttuu hitaasti parempaan suuntaan.

kuva: camelactive.com
Kannattaako valita Camel Active? Keskeiset johtopäätökset ja toimenpiteet
Nyt kun tiedämme, miten Camel Active suhtautuu etiikkaan ja maineen rakentamiseen, on aika vastata lopulliseen kysymykseen – kannattaako siihen sijoittaa?
Olen koonnut sinulle taulukon tärkeimmistä perusteluista:
| PLUS | MIINUS |
|---|---|
| Todistettu materiaalien ja työn laatu | Korkeampi hinta kuin tavallisilla casual-merkeillä |
| Monikäyttöinen tyyli – toimistosta viikonloppuun | Rajoitettu saatavuus pienemmillä paikkakunnilla |
| Kasvava suosio ja tunnettuus | Nopea muoti kilpailijana |
Analyytikot ennustavat brändille 10–15 %:n vuotuista kasvua vuoteen 2030 asti. Se kuulostaa hyvältä, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Ensinnäkin vakautta – et osta vaatteita yritykseltä, joka saattaa kadota markkinoilta huomenna. Toisaalta se voi myös tarkoittaa hintojen asteittaista nousua.

kuva: camelactive.com
Jos olet päättänyt ostaa, tarkista nämä tärkeät kohdat:
✔ Koot – ne poikkeavat usein puolalaisista standardeista
✔ Laatusertifikaatit etiketissä – merkki vakavasta valmistajasta
✔ Tarjoukset verkossa – joskus hintaero on jopa 30–40 %
✔ Palautuskäytännöt – erityisen tärkeää verkkokaupassa
Totuus on, ettei mikään arvostelu korvaa omaa kokemusta. Voit lukea tuhat mielipidettä, mutta vasta kun puet takin tai housut yllesi, tunnet, sopiiko leikkaus vartalollesi.
Vinkkini? Älä osta sokkona netistä. Mene liikkeeseen, sovita eri kokoja, tunnustele miltä vaatteet tuntuvat päälläsi. Sitten voit rauhassa vertailla hintoja – ehkä löydät paremman tarjouksen verkosta.

kuva: camelactive.com
Älä anna vaatevalintasi olla sattumanvarainen. Camel Active on luotettava valinta, mutta vain jos se sopii elämäntyyliisi ja budjettiisi.
Kokeile itse, täyttääkö Camel Active odotuksesi!
Wolf
brand & lifestyle -toimittaja
Luxury Blog








Jätä kommentti