Off White -vaatemerkki – kuka omistaa sen?

Muotimaailmassa, jossa raja haute couturen ja katutyylin välillä hämärtyy yhä enemmän, ei voi olla mainitsematta Off-Whitea. Off-White-vaatemerkki on herättänyt tunteita alusta asti – yhdistäen urbaanin rouheuden ylellisiin viimeistelyihin ja määritellen näin streetwearin käsitteen uudelleen. Mutta jokaisen logon takana on tarina. Tänään tutustumme siihen, mikä on Off-Whiten taustalla: mistä se sai alkunsa, kuka sitä johtaa ja miltä sen tulevaisuus näyttää perustajan lähdön jälkeen.
Off White -vaatemerkki – visio, joka muutti katumuodin kasvot
Off-Whiten synty vuonna 2012 ei ollut sattumaa, vaan ainutlaatuisen mielen vuosien kypsymisen tulos. Sen luoja, Virgil Abloh, on poikkeuksellinen hahmo – diplomi-insinööri, DJ, taiteilija ja suunnittelija, jolla ei ollut muodollista muotialan koulutusta, mutta hänellä oli jotakin paljon arvokkaampaa: esteettinen taju ja kyky lukea kulttuuria. Ennen oman merkin perustamista hän kartutti kokemusta Kanyen Westin taiteellisena johtajana. Juuri yhteistyö luovissa projekteissa DONDA:ssa (Westin luova toimisto) avasi hänelle ovet high fashionin maailmaan. Vuonna 2013, vain vuosi Off-Whiten perustamisen jälkeen, hänen luomuksensa alkoivat näkyä Pariisin catwalkeilla luoden trendejä ja viitoittaen uusia polkuja muodin maailmassa.

Mikä teki Off-White-vaatemerkin ainutlaatuiseksi alusta alkaen? Se vastasi nuorten kuluttajien muuttuvia tarpeita – tiedostavien, edistyksellisten, sellaisten, jotka etsivät muotia, joka merkitsee enemmän kuin vain “näyttää hyvältä”. Abloh ei luonut vain vaatteita, vaan kokonaisen kontekstin – esteettisen ja kulttuurisen. Hänen suunnittelunsa tunnusomaisine lainausmerkkeineen (esim. ”SHOELACES” kengännauhoissa tai ”SCULPTURE” laukuissa) muodostivat kannanoton, jossa muoti toimii yhteiskunnallisena kommenttina.
Samaan aikaan Off-White nousi edelläkävijäksi luksuksen ja aidon katutyylin yhdistämisessä. Sen sijaan, että olisi valinnut jommankumman, Abloh päätti poimia molempien światów parhaat puolet. Hän käytti korkealaatuisia materiaaleja tinkimättä rouheasta muodosta. Brändin tyyli oli alusta asti vahvasti graafinen – risteävät nuolet, vinoraidat, teollinen typografia. Kaikki tämä jäi nopeasti muotifanien mieleen ja tunnustettiin uuden streetwear-klassikon lisäksi myös yhdeksi maailman ylellisimmistä vaatebrändeistä.
Brändin kohtalo Virgil Ablohin kuoleman jälkeen
Suunnittelijan kuolema marraskuussa 2021 oli valtava isku paitsi muotimaailmalle, myös koko kulttuurille. Vain 41-vuotias Abloh menehtyi kahden vuoden ajan käymänsä yksityisen taistelun jälkeen harvinaista sydämen angiosarkoomaa vastaan. Uutinen hänen poismenostaan järkytti alaa. Suunnittelija, joka vielä muutama viikko aiemmin esiintyi julkisuudessa, muuttui yhdessä yössä legendaksi. Monille heräsi luonnollinen kysymys: mitä tapahtuu Off-White -brändille? Voiko näin vahvasti yhden persoonan ympärille rakentunut merkki selviytyä ilman perustajaansa?

Vastaus tuli nopeasti ja oli selvä merkki siitä, että Off-White ei aio kadota markkinoilta – päinvastoin. Jo ennen Ablohin kuolemaa, heinäkuussa 2021, ranskalainen luksusjätti LVMH ilmoitti enemmistöosuuden ostamisesta Off-Whitesta . Konserni hankki 60 % brändin osakkeista, kun taas loput 40 % jäivät Ablohin perheen ja hänen oman yrityksensä Virgil Abloh™:n haltuun. Tämä liike ei ollut sattumaa. LVMH oli tehnyt yhteistyötä Ablohin kanssa jo vuosia, erityisesti sen jälkeen, kun hänet nimitettiin Louis Vuittonin miesten malliston taiteelliseksi johtajaksi vuonna 2018. Off-Whiten haltuunotto oli strateginen siirto, jonka tarkoituksena oli turvata brändin perintö sekä mahdollistaa sen maailmanlaajuinen kasvu ja kehitys.
Käytännössä tämä tarkoitti täyttä tukea Ablohin vision jatkamiselle, säilyttäen estetiikan, visuaalisen kielen ja luovuuden hengen, jotka olivat Off-Whiten menestyksen ytimessä. LVMH, jonka portfolioon kuuluvat muun muassa Dior, Givenchy ja Celine, ei aikonut muuttaa Off-Whitea yhdeksi ”korporatiiviseksi” mallistoksi. Tarkoituksena oli säilyttää sen aitous ja läheisyys nuoren, tiedostavan yhteisön kanssa. Useiden kuukausien ajan Ablohin kuoleman jälkeen brändi toimi eräänlaisessa siirtymävaiheessa. Mallistot toteutettiin jo valmiiksi suunniteltujen konseptien pohjalta, tiimin kanssa, joka oli tehnyt yhteistyötä hänen kanssaan vuosia. Samalla etsittiin henkilöä, joka voisi ottaa ohjat ja johdattaa Off-Whiten uuteen aikakauteen. Kuka siis on brändin seuraava luova johtaja?
Uuden luovan johtajan julkistus
Helmikuussa 2023 ilmoitettiin, että Off-White-vaatemerkin uudeksi taiteelliseksi johtajaksi nimitettiin Ibrahim Kamara. Hahmo, joka on yhtä kiehtova ja syvästi juurtunut nykykulttuurin maailmaan. Kamara syntyi Sierra Leonessa, varttui Gambiassa ja muutti myöhemmin Lontooseen. Jo varhaisesta iästä lähtien hän erottui paitsi tyylitajullaan myös rohkeudellaan käsitellä identiteetin teemaa muodissa. Ennen siirtymistään Off-Whitelle Kamara tunnettiin pääasiassa Dazed -lehden päätoimittajana ja itsenäisenä stylistina, joka työskenteli alan suurimpien nimien kanssa – Burberryn ja Louis Vuittonin kautta Rihannaan ja Beyoncéen.
Hänen estetiikkansa? Kulttuurinen syvyys, rohkeus normien dekonstruktioon ja monimuotoisuuden juhlistaminen. Kamarin valinta Ablohin seuraajaksi oli siis paitsi looginen, myös symbolinen – hän jatkoi vallankumousta, jonka Abloh oli aloittanut. Siitä lähtien kun Kamara astui tehtäväänsä, hän on tuonut brändille uuden visuaalisen kielen, säilyttäen samalla sen perustan: graafisen rohkeuden, vuoropuhelun nuoren kulttuurin kanssa ja kyvyn kommentoida todellisuutta. Hänen ensimmäiset mallistonsa Off-Whitelle yhdistävät raakaa energiaa runollisempaan viestinnän tasoon. Niissä näkyvät vaikutteet afrikkalaisesta taiteesta, postkoloniaalisesta pohdinnasta sekä syvä kunnioitus ajatusta kohtaan, että “vaate on tarina”.
Haastatteluissaan medialle Kamara korostaa, ettei hän halua “korvata” Ablohia, vaan kehittää hänen perintöään katukulttuuria kunnioittaen. Tämä lähestymistapa on saanut tunnustusta sekä alalta että merkin uskollisilta faneilta, jotka seuraavat tarkasti ylellisyysbrändi Off-Whiten uutta lukua.









Jätä kommentti