“Musta joutsen” Chanel
Pariisilainen muotitalo Chanel on surussa luovan johtajansa hiljaisen, odottamattoman poismenon jälkeen. Virginie Viard on Chanelin symbolinen “musta joutsen”.. Vain kolme viikkoa järkyttävän eron jälkeen brändi esitteli viimeisen haute couture -mallistonsa näytöksessä, joka oli verhottu melankolian ja kiistan tunnelmaan. Itse tapahtumapaikka – majesteettinen Opéra Garnier – näytti heijastavan tapahtuman synkkää tunnelmaa. Viardin, Chanelin visiota lähes kolme vuosikymmentä muovanneen naisen, poissaolo näyttelystä oli tuskallinen aksentti, joka korosti hänen poissaoloaan paitsi mallistosta, myös koko brändistä.
Kevät-kesä 2024/25 kokoelma, nimeltään “Black Swan”, vaikutti symboliselta jäähyväiseltä Viardille. Musta hallitsi – surun ja melankolian väri. Raskaat satiinimekot, kuten suruviitteet, leijuivat kiitotiellä kuin Chanelin entisen loiston haamut. Jo kokoelman ensimmäinen ja viimeinen look – musta satiinimekko, jonka leikkaus sopii täydellisesti dogen hautajaisiin Venetsiaan – korosti tilanteen dramaattisuutta. Esitys, vaikka se oli hienostunut jokaisessa yksityiskohdassa, jätti katsojat tuntemaan olonsa tyhjiksi ja tyytymättömiksi. Siitä puuttui myös kipinä, kiilto ja ilo, jotka olivat ominaisia Chanelin kokoelmille Karl Lagerfeldin aikoina.
Jättiläisen varjo ja menestyksen paine
Virginie Viard oli vuosien ajan muotoiltu Karl Lagerfeldin varjossa, ja siitä tuli hänen oikea kätensä ja salaisuuksien uskottaja. Vuonna 2019, mestarin kuoleman jälkeen, hän kohtasi melkoisen haasteen – otti haltuunsa Chanelin, yhden maailman tunnetuimmista muotitaloista. Aluksi hän onnistui loistavasti. Hänen tarkkaavaisen katseensa alla tuotemerkki kukoisti ja saavutti lähes 20 miljardin dollarin ennätysmyynnin vuonna 2023. Ajan myötä ensimmäiset kritiikin äänet kuitenkin ilmestyivät. Suunnittelujen toistosta kuiskattiin, Lagerfeldin kokoelmista leimannut kipinä ja raikkaus puuttuivat.
Huipentuma saavutettiin toukokuussa, kun “risteily” -show Marseillessa tuotti faneille pettymyksen. Côte d’Azurin kylmä aura ei suosinut kesäasuja, ja Internetin käyttäjät ilmaisivat avoimesti tyytymättömyytensä kyseenalaistaen Viardin näkemyksen ja syyttämällä häntä lahjakkuuden puutteesta. Kuukautta myöhemmin, keskellä yötä, Viardin erosta Chanelista ilmoitettiin tiiviissä lehdistötiedotteessa.
Muotimaailmassa on myös tavallista, että lähtevät suunnittelijat jättävät hyvästit brändille suurella show’lla viimeisenä kumaruksena faneilleen ja alalle. Viard ei kuitenkaan käyttänyt tätä tilaisuutta hyväkseen. Ilmeisesti hän oli niin järkyttynyt päätöksestä saada potkut, että hän lähti Chanelin pääkonttorissa rue Cambonilla sijaitsevasta toimistosta kiireessä jättäen jälkeensä tunteiden myrskyn. Lopulta malliston kevät-kesäkaudelle 2024/25 valmistui Chanelin sisäinen suunnittelijatiimi. Vaikka kokoelma oli kaukana “vintagesta”, se sai kohtalaista tunnustusta.
“Musta joutsen” Chanel
Chanel “Black Swan” -show avattiin Rare Birdin melankolisella kappaleella “Sympathy” 1960-luvulta. Kappaleen sanat, jotka kertovat “kylmyydestä ja pimeydestä”, heijastivat täydellisesti kokoelman tunnelmaa, melankolian säveltä. ja kylmyys. Mallit, kuten tylsät mallinuket, kävelivät catwalkilla yksinkertaisissa puvuissa. Takit, joissa ei ollut klassista neljää taskua, kiinnitetään niskasta ja koristeltiin koristeilla, yhdistettiin polven yläpuolelle ulottuviin laskoshameisiin. Minimalistiset leikkaukset ja hillityt värit – musta, valkoinen ja beige – korostivat myös malliston raakaa ja viileää luonnetta.
Toinen osa esitystä olivat klassiset Chanel-takit, joissa on lyhyt pääntie ja läpälliset taskut. Tällä kertaa muotitalo valitsi Englannin kuningattaren munakoison ja persikan sävyt lisäten mallistoon lämpöä ja naisellisuutta. Esityksen todelliset helmet ilmestyivät kuitenkin lopussa. Metalliset cocktailmekot lampaanlihahihoilla ilahduttavat kiiltoaan ja omaperäisyyttään. Näyttelyn ehdoton tähti oli upea ekrulateksimekko, viimeisteltynä valkoisilla coq-höyhenillä ja paljetetuilla rintaliiveillä. Tämä luomus, kuin toivon symboli, valaisi kokoelman synkkää tunnelmaa ja antoi toivoa paremmasta huomisesta.
Viard jättää Chanelin aliarvioinnin ja spekuloinnin varjoon. Pariisilainen suunnittelija Lutz Huelle puolusti suunnittelijaa korostaen valtavaa haastetta, jonka hän joutui kohtaamaan korvaamalla Lagerfeldin kaltaisen ikonin. “Hänen saavutusten arvioinnista huolimatta kukaan ei voi kiistää, että hän joutui mahdottomaan tilanteeseen”, Huelle kommentoi. Kysymys kuitenkin jää osoittautuivatko Lagerfeldin perinnön paineet liian raskaaksi, eikä hän itse vastannut muotijättiläisen odotuksia? Aika näyttää, mitä Chanelin tulevaisuus tuo tullessaan ilman hänen luovaa neroaan.
Jätä kommentti