Moncler Genius x Rick Owens, Jay-Z ja Mercedes-Benz?

190221105819 Moncler Genius 3
Kuva edition.cnn.com

Italialainen luksusbrändi Moncler aloittaa vuoden 2023 räjähdysmäisesti. Helmikuun 20. päivänä, Lontoon muotiviikolla, hän esittelee itsensä näyttelyssä nimeltä “The art of Genius”. Hän kutsuu alkuperäiseen projektiinsa kolme kumppania musiikkiteollisuudesta – Roc Nationin, Jay-Z:n, Alicia Keysin ja Pharrell Williamsin sekä todellisia jättiläisiä toimialoillaan: Adidas Originals, Palm Angels ja Mercedes-Benz. Koko muotimaailma odottaa tätä tapahtumaa. Ei ole epäilystäkään siitä, että näin suuret nimet edistävät brändin nousemista luoviin korkeuksiin. Mutta mistä idea Moncler Genius -projektiin sai alkunsa ja miten mainitut tekijät sopivat tähän koko palapeliin?

Moncler Genius eli kuinka brändi on aikaansa edellä

Moncler Genius on projekti, jolla on perinteitä. Se alkoi vuonna 2018, kun toimitusjohtaja Remo Ruffini kutsui vaikuttavia suunnittelijoita ja ajattelijoita yhteistyöhön. Tämä johti kuukausittaisiin kokoelmiin, jotka olivat täynnä epätavallisia projekteja. Ja vaikka brändin uutta polkua pidettiin alun perin liian kunnianhimoisena, tämä tuotantotapa toimii edelleen hyvin. Moncler Genius -kokoelmat eivät varmasti menetä tuoreuttaan. Mielenkiintoista on, että Moncler Geniuksen osuus brändin kokonaismyynnistä on tällä hetkellä 5-10 prosenttia.

Voimme sanoa sen Ruffini Luovuutensa ja avoimuutensa teollisuudelle ansiosta hän loi ensimmäisen kollektiivisen yhteistyötilan muodin alalla. Ja tämä kone ei näytä pysähtyvän: “Vuonna 2023 astumme Moncler Geniuksen uuteen vaiheeseen” – nämä ovat sanat brändin johtajalta ja presidentiltä. Ja niin meillä on toinen tapahtuma, jossa juhlitaan tätä kaunista ideaa. Show järjestetään alle 2 viikon kuluttua valtavassa massatilaisuuksien järjestämiseen tarkoitetussa tilassa – “Olympia Lontoo”.


Lähde: www.teenvogue.com

Tämän vuoden tähtivalikoima

Ei voida kiistää, että tänä vuonna brändin rinnalle tulee suuria hahmoja, jotka edustavat hyvin eri toimialoja. Jotkut heistä olivat jo olleet yhteydessä Monclerin työhön. Williams oli yksi brändin ensimmäisistä ja yhteistyökumppaneista, kun taas Alicia Keys johti Moncler Geniuksen vuoden 2021 digitaalista esitystä. Mercedes-Benzillä on mielenkiintoinen paikka tässä kaikessa. Vaikka tällä yrityksellä on pitkät perinteet muotiviikkojen sponsoroinnissa, se ei ole koskaan aiemmin ollut heidän aikatauluissaan.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että muoti olisi jäänyt taka-alalle. Palaavat alan kumppanit ovat Hiroshi Fujiwaran Frgmt ja Palm Angels, pariisilainen katuvaatebrändi, jonka perusti entinen Monclerin taiteellinen johtaja Francesco Ragazzi. Lontoon aikana Muotiviikko Myös muut brändit esittelevät konseptiaan Monclerin rinnalla. Heidän joukossaan Adidas Originals ja Salehe Bembury sekä poikkeuksellinen suunnittelija Rick Owens. Hänen installaationsa esiintyi Moncler-näyttelyssä helmikuussa 2020.

Vaikka brändi ei paljasta, mitä voimme odottaa mallistolta näin värikkäällä näyttelijäsuulla, media yrittää paljastaa muutaman kortin. Toistaiseksi Moncler sanoi, että jokainen osallistuja “esittelee mukaansatempaavia kokemuksia ja esityksiä, jotka edustavat heidän luovia visioitaan”. Virallista tietoa ei kuitenkaan ole siitä Jay-Z, Keys tai Williams – tai muut musiikkitaiteilijat esiintyvät livenä tapahtuman aikana.


Lähde: www.vogue.it

Toisaalta voimme odottaa poikkeuksellisia muotielämyksiä, toisaalta brändin designit ovat jo pitkään ylittäneet itse muodin rajat. Tämä yhteistuotannon korostaminen näyttää viittaavan siihen, että kaikki osapuolet, eivät vain itse tuotemerkki, tuottavat uudet tuotteet, olivatpa ne sitten ääni-, kuljetus- tai muita luokkia. Moncler luo vaatteita omien ideoidensa mukaisesti. He uskovat myös, että heidän nykyinen työmuotonsa antaa heille mahdollisuuden luoda jotain, mitä kukin brändi ei pystyisi saavuttamaan yksinään.