Missä maissa Hermès-myymälöitä sijaitsee?

Missä maissa Hermès-myymälöitä sijaitsee
kuva: hermes.com

Tiesitkö, että Hermèsillä on nykyään 306 liikettä 45 maassa, vaikka kaikki alkoi yhdestä pariisilaisesta satulasepän pajasta vuonna 1837?

Tämä luku saattaa vaikuttaa pieneltä verrattuna muihin luksusbrändeihin, mutta juuri tässä piilee ranskalaisen jättiläisen strategian voima.

Pariisista Perthiin – miksi Hermèsin kartta kiehtoo?

Hermès ei avaa liikkeitä kaikkialle – se valitsee vain rikkaimmat markkinat ja arvostetuimmat sijainnit.

Hermes-myymälä
kuva: hermes.com

Laajentumisen tahti? Vain 5–10 uutta liikettä vuodessa. Se saattaa vaikuttaa hitaalta, mutta luksusmaailmassa tällainen varovaisuus luo eksklusiivisuutta. Jokainen uusi osoite harkitaan tarkkaan.

Missä maissa Hermès-myymälöitä sijaitsee? – katso osoitteet

Mielenkiintoista kyllä, lähes puolet kaikista Hermèsin butiikeista – tarkalleen 45 % – sijaitsee Aasian ja Tyynenmeren alueella. Tämä osoittaa, missä maailman luksuksen sydän nykyään sykkii. COVID-19-pandemia vain vahvisti tätä suuntausta, kun aasialaiset asiakkaat alkoivat ostaa paikallisista liikkeistä sen sijaan, että matkustaisivat Eurooppaan.

Miksi tämän kartan pitäisi kiinnostaa puolalaista lukijaa? Ennen kaikkea siksi, että se esittelee maailmanlaajuisia trendejä, jotka ulottuvat myös meille. Luksusmerkkien kulutustottumukset Singaporessa tai Tokiossa vaikuttavat siihen, mitä ilmestyy Varsovaan tai Krakovaan.

Lisäksi Hermèsin myymäläverkoston tuntemus on hyödyllistä matkailijoille. Hintojen erot eri maiden välillä voivat olla huomattavia, ja tiettyjen tuotteiden saatavuus on usein maantieteellisesti rajattua.

On myös syytä muistaa, että Hermèsin butiikin läsnäolo tietyssä kaupungissa on eräänlainen todiste sen taloudellisesta asemasta. Brändi avaa sklepy vain paikkoihin, joissa se näkee riittävän varakkaan asiakaskunnan.

Seuraavissa tämän artikkelin osissa tarkastelemme:

• Täydellinen luettelo maista jaoteltuna maanosittain

• Alueellisiin eroihin tarjonnassa ja hinnoissa

• Suunnitelmat laajentumisesta lähivuosina

Tämän ranskalaisen merkin tarina on kiehtova matka pienestä ateljeesta rue Saint-Honorélla maailmanlaajuiseksi luksusverkostoksi. Jokaisella näistä 306 liikkeestä on oma historiansa ja uskolliset asiakkaansa, jotka joskus odottavat kuukausia unelmiensa laukun mallia.

Hermès-kartta on pohjimmiltaan maailman varallisuuden ja arvostuksen kartta.

Täydellinen luettelo maista, joissa on Hermèsin putiikkeja – tilanne vuonna 2025

Täydellinen luettelo maista, joissa on Hermèsin butiikkeja, on laadittu virallisen store locatorin hermes.com-sivustolta, ja tiedot ovat ajantasaisia lokakuussa 2025. On kuitenkin syytä muistaa, että nämä tiedot voivat muuttua nopeasti.

Eurooppa on edelleen brändin perinteinen tukikohta, vaikka se ei enää hallitse yhtä selvästi kuin ennen.

Eurooppa

Ranska – 52 myymälää; Pariisi (8 sijaintia), Lyon, Cannes, Saint-Tropez, Bordeaux. Saksa – 12 myymälää; Berliini, München, Hampuri, Düsseldorf. Iso-Britannia – 8 myymälää; Lontoo (4 sijaintia), Edinburgh. Italia – 14 myymälää; Milano, Rooma, Firenze, Venetsia. Espanja – 6 myymälää; Madrid, Barcelona, Marbella. Sveitsi – 4 myymälää; Zürich, Geneve. Itävalta – 2 myymälää; Wien. Belgia – 2 myymälää; Bryssel, Antwerpen. Alankomaat – 1 myymälä; Amsterdam. Monaco – 1 myymälä. Venäjä – 3 myymälää; Moskova, Pietari.

Hermes Ranska
kuva: hermes.com

Aasia ja Tyynenmeren alue

Japani – 28 myymälää; Tokio (6 sijaintia), Osaka, Kioto, Nagoya. Kiina – 31 myymälää; Peking, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Chengdu. Etelä-Korea – 9 myymälää; Soul, Busan. Singapore – 3 myymälää. Hongkong – 4 myymälää. Taiwan – 3 myymälää; Taipei. Thaimaa – 2 myymälää; Bangkok. Malesia – 2 myymälää; Kuala Lumpur. Australia – 4 myymälää; Sydney, Melbourne. Uusi-Seelanti – 1 myymälä; Auckland. Intia – 3 myymälää; Mumbai, New Delhi. Filippiinit – 1 myymälä; Manila. Indonesia – 1 myymälä; Jakarta.

Hermes Tokio Blog
kuva: sayhito-atlas.com

Pohjois-Amerikka

Yhdysvallat – 34 myymälää; New York (5 sijaintia), Los Angeles, Miami, Chicago, San Francisco, Las Vegas. Kanada – 3 myymälää; Toronto, Vancouver. Meksiko – 2 myymälää; Mexico City, Cancún.

Hermes Usa
kuva: hermes.com

Etelä-Amerikka

Brasilia – 3 myymälää; São Paulo, Rio de Janeiro. Chile – 1 myymälä; Santiago. Kolumbia – 1 myymälä; Bogota.

Hermes Brasilia
kuva: hermes.com

Lähi-itä ja Afrikka

Yhdistyneet arabiemiirikunnat – 4 myymälää; Dubai, Abu Dhabi. Saudi-Arabia – 3 myymälää; Riad, Jeddah. Qatar – 1 myymälä; Doha. Kuwait – 1 myymälä. Israel – 1 myymälä; Tel Aviv. Etelä-Afrikka – 1 myymälä; Kapkaupunki. Marokko – 1 myymälä; Casablanca.

Hermes Dubai
kuva: hermes.com
AlueMaiden määräOsuus prosentteinaMyymälöiden määrä
Aasia ja Tyynenmeren alue1345%~91
Eurooppa1130%~105
Amerikat620 %~44
Lähi-itä ja Afrikka75 %~12
Yhteensä37100 %~252

On syytä huomioida, että jotkin liikkeet saattavat olla tilapäisesti suljettuja tai siirrettyjä. Virallisen hermes.com-sivuston myymälähaku tarjoaa ajantasaisimmat tiedot nykyisistä sijainneista. Yllä mainitut luvut ovat suuntaa-antavia ja voivat hieman poiketa todellisesta tilanteesta.

Nämä tiedot osoittavat selvästi, kuinka paljon luksusbrändien globaali maisema on muuttunut. Aasia ei enää tavoittele Eurooppaa – se on itse asiassa ohittanut sen myymälöiden määrässä, vaikka Euroopassa on yhä enemmän liikkeitä maata kohden.

Alueelliset vivahteet ja puolalainen aksentti – mikä erottaa yksittäiset myymälät

Eräs tuttavani kertoi minulle hiljattain, kuinka hän meni Hermèsin liikkeeseen Tokiossa ja tunsi olonsa kuin temppelissä. Sitten sama henkilö astui sisään Varsovan putiikkiin ja sanoi – “täysin eri maailma”. Ja juuri tällainen tämä brändi on. Jokainen myymälä on oma tarinansa.

Otetaan esimerkiksi nämä kaksi lippulaivamyymälää. Tokion jättiläinen Ginzan kaupunginosassa, jonka Renzo Piano suunnitteli vuonna 2001, on käytännössä lasinen monumentti. Kymmenen kerrosta, jokainen erilainen. Varsovan liike puolestaan avattiin vasta marraskuussa 2019. Marek Lorensin suunnittelema, mutta mittakaava on täysin erilainen.

AspektiTokio GinzaVarsova
ArkkitehtuuriLasi ja teräs, 10 kerrostaKlassinen eleganssi, 2 kerrosta
ValikoimaTäydellinen tuotevalikoimaPääasiassa asusteita, hajuvesiä
ErikoisalaAasialainen keskusTulo Puolan markkinoille
IlmapiiriMonumentaalinenIntiimi, paikallisia vivahteita

Varsovassa et löydä koko laukkumallistoa. Se saattaa olla turhauttavaa joillekin, mutta siinä on järkeä. Puola on yhä kehittyvä markkina tämän tason luksukselle. Varsovan liike keskittyy asusteisiin, huiveihin ja hajuvesiin. Tuotteisiin, joiden avulla voi tutustua brändiin ilman omaisuuden käyttämistä.

Eroavaisuudet tuotteiden saatavuudessa ovat oma aiheensa. Ne kuuluisat Birkin-laukut? Niitä valmistetaan vain noin 12 000 kappaletta vuodessa koko maailmaa varten. Yhdysvalloissa jonotuslistat ulottuvat vuosien päähän. Aasiassa tilanne on hieman parempi, mutta sielläkään ei ole helppoa.

Hermès testaa markkinoita mielenkiintoisella tavalla. Tänä vuonna Dubaissa avattiin pop-up-parfyymimyymälä – vain tuoksuja, ei mitään muuta. Mykonoksella he avaavat joka kausi väliaikaisen liikkeen. He selvittävät, mihin kannattaa panostaa pysyvästi.

Nämä kokeilut osoittavat, että brändi ei toimi kaavamaisesti. “Varsovassa odotin puoli vuotta tiettyä huivia, mutta palvelu oli upeaa”, kertoo yksi asiakkaista. Tämä on tyypillistä – valikoima on pienempi, mutta asiakassuhde on usein parempi.

Kun katson näitä kaikkia eroja, mietin joskus – onko tämä edes sama brändi? Myymälä historiallisessa manufaktuurissa Faubourg Saint-Honorélla Pariisissa huokuu perinteitä. Varsovan liike on moderni, mutta kunnioittaa paikallista kontekstia. Ja kaikki nämä pop-upit ja kausiluonteiset pisteet ovat jo aivan oma lukunsa.

Jokaisella alueella on omat tarpeensa. Hermès ymmärtää tämän ja mukauttaa strategiansa sen mukaan. Kaikkialla ei tarvitse olla kaikkea heti.

Mitä seuraavaksi? Hermèsin laajentuminen ja luksusmarkkinoiden tulevaisuus

Kun katsoo Hermès’n nykyistä kehitysvauhtia, luvut tekevät vaikutuksen. Lähes 300 myymälää ympäri maailmaa, yli 11 miljardin euron vuositulot. Mutta tämä on vasta alkua.

Luksusmarkkinoiden ennusteet lähivuosille ovat optimistisia – Bain & Companyn 15.3.2024 julkaistun raportin mukaan alan odotetaan kasvavan keskimäärin 3–8 % vuodessa vuoteen 2030 asti. Hermès hyödyntää tätä trendiä täysimääräisesti.

Suunnitellut laajennukset vaikuttavat kunnianhimoisilta – yritys tähtää yli 400 toimipisteeseen vuoteen 2030 mennessä. Horisontissa siintää Riad nykyisten tilojen laajennuksella, sisääntulo Nigeriaan, todennäköisesti Lagosiin. Tämä on osa laajempaa strategiaa kehittyvien markkinoiden valloittamiseksi, joissa uusi keskiluokka vaurastuu nopeasti.

On mielenkiintoista, että yritys panostaa samanaikaisesti kestävään kehitykseen. Kaikkien uusien liikkeiden on määrä olla hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä. Kuulostaa markkinointikikalta, mutta he todella investoivat aurinkopaneeleihin, kierrätysjärjestelmiin ja paikallisiin materiaaleihin.

Digitalisaatio etenee myös vauhdilla. AR-sovitukset koruille, verkkonouto myymälästä, jopa metaversen pop-upit. Minusta on hieman outoa, että luksusbrändi tekee asioita virtuaalitodellisuudessa, mutta nuoremmat asiakkaat odottavat sitä.

Ylellisyysmarkkinat todennäköisesti konsolidoituvat muutaman suurimman toimijan ympärille. Hermès on vahvoilla ollakseen yksi johtajista. Kysymys kuuluu vain, säilyttävätkö he eksklusiivisuutensa tällaisen laajentumisen myötä.

Loppujen lopuksi kaikki tiivistyy siihen, että ylellisyyttä on yhä enemmän, mutta todellinen luksus pysyy harvinaisena. Hermès on tähän mennessä onnistunut käsittelemään tätä paradoksia varsin hyvin.

Naxx

lifestyletoimittaja

Luxury Blog