Louis Vuittonin mikroskooppinen käsilaukku
Yhä useammin muotiteollisuudessa näemme brändejä kokeilemassa tuotteitaan. Kuulemme muun muassa nyt kuuluisan Balenciaga “Full Destroyed” -mallin – yksinkertaisesti likaisten, kuluneiden tennarien – levymyynnistä. Olemme todistamassa kuinka muodin rajat muuttuvat jatkuvasti. Yksi tällaisista innovaatioista, joka meillä on viime aikoina ollut tilaisuus kokea, on alle 0,03 tuumaa leveä, mikroskooppinen Louis Vuitton -käsilaukku. Laukku, vaikka se olikin muodoltaan kiistanalainen, myytiin huutokaupassa yli 60 000 dollaria. Mediassa on siis jälleen herännyt keskustelu siitä, mikä on edelleen kiehtovaa uutuutta ja mikä on väärä markkinointitemppu?
Luova kokeilu
Louis Vuitton, joka halusi luoda tuotteen, jota ei ole koskaan ennen ollut, aloitti yhteistyön amerikkalaisen luovan yrityksen kanssa, joka tunnetaan epätavanomaisista ja innovatiivisista projekteista. MSCHF, kuten yritys käyttää lyhennettä, yhdistää toiminnassaan elementtejä taiteesta, muodista, popkulttuurista ja teknologisista innovaatioista. Heidän projektinsa ovat usein provosoivia ja herättävät keskustelua mediamaailmassa. Yksi kuuluisimmista oli “Pyhä Raamattu” -projekti. Osana sitä ryhmä loi rajoitetun sarjan urheilukenkiä Nike Air Max 97. Kengät erosivat klassisesta mallista vain siinä, että niiden pohjaan oli liimattu Raamatun sivuja.
Tämän taiteellisen kollektiivin valinta on epäilemättä mielenkiintoinen liike luksusmuotitalon puolelta. Kevin Wiesner, MSCHF:n luova johtaja, itse totesi, että hän pitää “laukkua”. “hauska esine, koska se tulee jostain erittäin toimivasta”. Brändi kertoo halunneensa muuttaa perinteisen käsilaukun käsitteen ja supistaa sen korutoiminnaksi. Itse asiassa Louis Vuitton -laukun mikroskooppinen koko muistuttaa koruja, mutta entä sen toimivuus?
Louis Vuittonin mikroskooppinen laukku – mikä oli sen luomisprosessi?
MSCHF-ryhmä antoi luomalleen nimen “Mikroskooppinen käsilaukku” (Luis Vuitton mikroskooppinen käsilaukku), väittää, että se on riittävän kapea menemään neulansilmän läpi ja on pienempi kuin merisuolanjyvä. Ihmissilmälle tuskin näkyvä fluoresoiva keltavihreä laukku perustuu suosittuun Louis Vuitton -designiin, kuuluisaan OnTheGo-laukkuun. Se valmistettiin käyttämällä kaksifotonipolymerointia, tuotantotekniikkaa, jota käytetään muoviosien 3D-tulostukseen mikromittakaavassa. Se myytiin erityisesti yhdessä digitaalisella näytöllä varustetun mikroskoopin kanssa, jonka läpi oli mahdollista nähdä laukku hieman suuremmassa muodossa. Vasta sitten sen pinnalle ilmestyi tyypillinen “LV” -monogrammi.
“OnTheGo” laukkumalli itsessään on rakenteeltaan kantokassi eli suuri olkapäällä pidettävä laukku. Ominaista suorakaiteen muotoinen ja valmistettu korkealaatuisesta nahasta tai materiaalista, jossa on monogrammi Louis Vuitton -brändi. Laukussa on tilava vetoketjulla suljettava päälokero ja usein myös sisätaskut, jotka auttavat järjestämään sisältöä. Se on suosittu kapasiteetin, tyylikkään muotoilunsa ja tunnistettavien Louis Vuitton -brändin yksityiskohtien, kuten mm tyypillisiä monogrammeja, Damier-kuvioita tai luonnonnahasta valmistettuja yksityiskohtia.
Pieni laukku, iso hinta
OnTheGo-laukkua myydään tällä hetkellä täysikokoisena 3 100 – 4 300 dollarilla. Kuitenkin sen mikroskooppinen versio, huutokaupattava Joopiter, Pharrell Williamsin perustama online-huutokauppatalo, myytiin 63 750 dollarilla. Hintaero aiheutti melkoisen myrskyn Internetissä. Internetin käyttäjät olivat järkyttyneitä tällaisen epäkäytännöllisen esineen järjettömästä summasta ja ilmaisivat mediassa kielteisiä mielipiteitä muotitalon uusimmasta konseptista.
“Kun kerran toimiva esine, kuten käsilaukku, pienenee ja pienenee, sen asema esineenä muuttuu yhä abstraktimmaksi, kunnes siitä tulee pelkkä tuotemerkki. Aiemmat pienet nahkaiset käsilaukut vaativat vielä kättä kantaakseen niitä – niistä tuli epätoimivia, epämukavia. “käyttäjälleen”. Mikroskooppinen käsilaukku vie tämän loogiseen loppuun. Käytännöllinen esine pelkistyy koruksi ja kaikki sen oletettu tehtävä haihtuu; luksustavaroiden tapauksessa hyödyllisyys kuuluu enkeleille” – kirjoitti brändi vastauksena kaikkiin negatiivisiin kommentteihin uudesta tuotteesta.
Vaikuttaa siltä, että mikroskooppinen pussi on nyökkäys innovaatioille ja teknologisille uutuuksille. Siitä on varmasti käyty vilkasta keskustelua muodin toimivuudesta, joka on jatkunut pitkään. Ehkä Louis Vuitton haluaa näyttää tällä tuotteella, että raja muodin välillä liikkuu kuluttajien mieltymysten mukana. Ja lopuksi, joku osti tämän pienen laukun ja maksoi siitä huomattavan summan rahaa.
Jätä kommentti