Versace-brändin tarina: Nuoresta räätälöistä muoti-ikoniksi

Versace-brändin historia
lähde: papermag

Tietyt merkit erottuvat kaikkien muiden yläpuolella ja joista tulee tyylin ja ylellisyyden ikoneja. Yksi tällainen ainutlaatuinen tapaus on Versace. Versace-brändin historia alkaa vaatimattomalla alusta ja muuttuu tarinaksi intohimosta, rohkeudesta ja poikkeuksellisesta kauneudesta. Nykyään brändi tunnetaan ylellisestä tyylistään, ilmeikkäistä kuvioistaan ​​ja erinomaisesta ammattitaitostaan. Sen etiketin takana on myös hieno visio ja perintö, joka on kestänyt vuosia. Kuinka Gianni Versace onnistui luomaan tämän ajattoman muotiimperiumin?

Brändin alkuja

Versace-brändin historia juontaa juurensa Italiasta, ja tämän poikkeuksellisen yrityksen päähenkilö oli Gianni Versace. Hän syntyi 2. joulukuuta 1946 Reggio di Calabriassa, Italiassa, ja oli kolmas neljästä sisaruksesta. Hän osoitti jo pienestä pitäen kiinnostusta muotiin ja taiteeseen, ja hänen todellinen vaatteiden suunnittelu oli intohimoni. Kaikki alkoi pienestä räätälinpajasta, jossa Gianni työskenteli ensimmäisten suunnitelmiensa parissa valitulle asiakasryhmälle. Hän varttui äitinsä ompelupajassa.

Versace-brändin historia
Versace-brändin ainutlaatuinen historia
lähde: wwd.com

Hän sai mahdollisuuden kehittää uraansa vuonna 1972, kun hän sai tarjouksen oman vaatemalliston luomisesta Milanossa. Pian sen jälkeen hän aloitti työskentelyn suunnittelijana kuuluisille muotitaloille, kuten Florentine Flowers tai Callaghan. Gianni halusi alusta asti ympäröidä itsensä ylellisyydellä. Hän loi mallinsa poikkeuksellisen rohkeasti korostaakseen naisten kauneutta ja siluetteja. Hän oli suuri arkkitehtuurin ystävä ja sai inspiraationsa barokin aikakaudesta, jonka vaikutus näkyi hänen muotisuunnittelussaan.

Minkä takia suuri lahjakkuus ja luovuus nuori Gianni tunsi itsensä nopeasti. Hänellä oli poikkeuksellinen esteettinen taju ja uskomaton intohimo työhön. Hän sai pian tunnustusta alalla, minkä ansiosta hän avasi oman putiikin Milanossa, jonka hän nimesi itsensä mukaan – Versace. Hän ei kuitenkaan tehnyt sitä täysin yksin – hän perusti brändin vuonna 1978 yhteistyössä sisarustensa kanssa. , Donatella ja Santi Versace. Giannin nuorempi sisko ja muusa ottivat vastuulleen brändin mainonnan, kun taas hänen vanhempi veljensä hoiti Italian imperiumin taloutta.

Brändin eksentrinen tyyli

Versace sai heti alusta lähtien tunnustusta alkuperäisestä suunnittelustaan ​​ja rohkeasta, jopa eksentrisestä lähestymistavasta muotiin. Gianni käytti innokkaasti kreikkalaiseen mytologiaan, kulttuuriin ja taiteeseen viittaavia aiheita, jotka herättivät julkkisten, musiikkitähtien ja suurlähettiläät tuotemerkit. Hän itse uskoi, että yksi suurimmista voimista, jotka hallitsevat paitsi muotia, myös koko maailmaa, on seksi vetovoima. Brändistä tuli nopeasti tunnistettavissa sen tunnusomaisten kuvioiden, kuten Medusa, kreikkalaisten kuvioiden tai logon, jossa on tunnusomainen “VERSACE”-kirjoitus, ansiosta.

Ajan myötä tähdet rakastuivat brändiin sen ilmeisyyden vuoksi, ja sen luomuksia alkoi näkyä punaisilla matoilla ja lehtien kansissa. Lisäksi Gianni Versacella oli avainrooli ilmiön luomisessa “supermalleja” 1990-luvulla. Hänen esityksissään esiintyivät suurimmat mallintähdet, kuten Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista ja Claudia Schiffer. Kuten nykyäänkin, kampanjoilla mainostetaan esimerkiksi kuuluisia nimiä alan ulkopuolelta Calvin Kleinin urheilijat, näin maailmanluokan mallit tekivät sen ennen.

Menestyksen polku Versace-brändin tarina
Tie menestykseen – Versace-brändin historia
lähde: othermag.com

Versace-brändin historia on täynnä tragediaa

Valitettavasti vain tulevaisuuden tapahtumat määrittelivät brändin uudelleen. Alle kaksi vuosikymmentä Versacen luomisen jälkeen Gianni murhattiin traagisesti Miamissa. 15. heinäkuuta 1997 suunnittelija ammuttiin kuoliaaksi Miami Beachin kotinsa portailla, kun hän palasi tavalliselta aamukävelyltä pitkin kalliota Ocean Drivessa Floridassa. Vuonna 2018 sai ensi-iltansa Ryan Murphyn sarja “American Crime Story: The Assassination of Versace”, jossa tekijä esitteli samanaikaisesti tärkeitä hetkiä uhrin ja tappajan, Giovanni Versacen ja Andrew Cunananin, elämästä.

Vaikka se oli käsittämätön menetys muotimaailmalle, brändi ei antanut periksi ja jatkoi ainutlaatuista perintöään. Brändin johtoon otti Donatella Versace, joka osoitti nopeasti, että hänellä oli myös runsaasti lahjakkuutta ja karismaa. Donatella osoittautui lahjakkaaksi suunnittelijaksi jahän jatkoi veljensä perintöä, esittelemme uusia vaatteita, asusteita ja hajuvesiä. Hänen johdollaan Versace on säilyttänyt asemansa yhtenä tärkeimmistä ja vaikutusvaltaisimmista muotibrändeistä maailmassa.

Versacen uusi aikakausi

Donatellan johdolla brändi laajensi tarjontaansa uusilla tuotelinjoilla. Esiteltiin haute couture -mallistoja, casual-linjaa, urheilumallistoa sekä miesten, naisten ja lasten mallistoja. Donatella oli vahvasti mukana brändin maailmanlaajuisessa laajentamisessa. Uusia Versace-putiikkeja on avattu suurimmissa kaupungeissa ympäri maailmaa, mm New York, Pariisi, Tokio, Lontoo tai Hong Kong. Brändi on tullut saataville laajalle kansainväliselle asiakasjoukolle.

Tärkeää on, että suunnittelija jatkoi veljensä luovuutta, mutta samalla esitteli oman näkökulmansa muotiin. Hänen suunnittelulleen oli ominaista romanttisempi ja hienovaraisempi lähestymistapa, mutta säilytti silti ainutlaatuisen tyylin ja ylellisen estetiikan, josta tuotemerkkiä arvostettiin. Donatella toi myös uusia teknologioita tuotantoon ja suunnitteluun. Giannin kuoleman jälkeen brändi alkoi käyttää nykyaikaisia ​​materiaaleja, painotekniikoita ja innovatiivisia ratkaisuja tuotteidensa tuotannossa, mikä mahdollisti yhä kehittyneempien mallistojen luomisen.

Lisäksi uusi luova johtaja ymmärsi täydellisesti kuvan voiman ja niin sanotun julkkiksen muodissa. Hän teki yhteistyötä monien tähtien ja kuuluisien hahmojen kanssa, jotka mainostivat muotitaloa sen lähettiläinä. Donatella itse oli myös auliisti mukana erilaisissa hyväntekeväisyys- ja sosiaalisissa toimissa. Siksi Versace-brändi tukee monia organisaatioita ja aloitteita, jotka keskittyvät koulutukseen, terveyteen ja ympäristönsuojelu.

Versace-brändin historia täynnä intohimoa ja omistautumista
Versace-brändin historia täynnä intohimoa ja omistautumista
Lähde: vogue.com

Työ täynnä inspiraatiota

Vuosien epävarmuuden, pelon ja riippuvuuden kanssa kamppailun jälkeen Donatella Versace uskoi veljensä ainutlaatuiseen työhön ja itseensä. Tällä hetkellä suunnittelijalla on myös vahvojen ja vaikutusvaltaisten naisten tuki. Hän ei vain ylläpidä pitkäaikaisia ​​ystävyyssuhteita 80- ja 90-luvun supermallien ikonien kanssa, vaan hän saa myös tuen nykypäivän huippumalleilta, jotka muodostavat hänen muotiimperiuminsa perustan. Hänen kokemuksensa ja vuosien varrella kehittynyt poikkeuksellinen estetiikka on se, mikä näkyy tämän päivän käsityksessä brändistä.

Versace-brändin ainutlaatuista historiaa rikastaa sisarusten välinen poikkeuksellinen suhde, joka on täynnä rakkautta toisiaan ja muotia kohtaan. Todellakin, suuri suunnittelija ja hänen kahdeksan vuotta nuorempi sisarensa olivat käytännössä erottamattomat. Lapsena hän oli Giannin ensimmäinen malli, ja Giannin oppi kiinnittämään kangasta hänen vartaloonsa. “Jos menisin naimisiin jonain päivänä, valitsisin Donatellan kaltaisen tytön”, Gianni tapasi sanoa. Donatellea kutsuttiin myös passiksi naisten maailmaan. Ehkä juuri rakkaan sisarensa kanssa viettämien hetkien ansiosta nuori suunnittelija oppi naisten tarpeet ja vaatimukset, mukaan lukien muodin.

Versace-brändin historia – millaista se on nykyään?

Versace-brändin historia on epäilemättä tarina rohkeudesta, intohimosta ja luovuudesta, joka alkoi vaatimattomasta alusta. Hänen vaikutuksensa muotimaailmaan on kiistaton, ja yhdeltä nuorelta räätäliltä alkaneesta on tullut perintö, joka kestää useita vuosia. Versace ei ole vain brändi, se on ainutlaatuisen vision ja kauneuden symboli ja tärkeä ääni, joka on valmis vaikuttamaan alan muutoksiin. On myös mielenkiintoista, kuinka nykyaikaiset brändit menevät toimialojensa ulkopuolelle. Hyvä esimerkki tästä voi olla rantaklubi toisen kuuluisan muotitalon lipun alla – Fendi. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka Versacen muotitalo on edelleen Versacen perheen omaisuutta ja jatkaa laajentumistaan ​​menettämättä sille ominaista tyyliään ja luokkaansa.