Maailman kalleimmat autot – paljonko maksavat ja miksi niin paljon? [TOP 10]

Tiesitkö, että maailman kalleimmat autot ovat tarkasti suunniteltuja konstruktiota, joissa yhdistyvät uusimmat teknologiat ja äärimmäisen rajallinen saatavuus? Niiden arvo perustuu käsityöhön, yksilölliseen räätälöintiin, rajoitettuun tuotantoon sekä erittäin kehittyneiden materiaalien käyttöön. Hinnat nousevat satoihin miljooniin dollareihin, ja jokainen yksilö on oma tekninen ja sijoituksellinen projekti. Tässä katsauksessa saat tietää, kuinka paljon maailman kalleimmat autot maksavat ja mitkä ominaisuudet tekevät niistä ainutlaatuisia.
Kuinka paljon maailman kalleimmat autot maksavat?
Hinnat alkavat useista miljoonista dollareista, mutta voivat ylittää jopa 100 miljoonaa – kuten Mercedes-Benz 300 SLR. Maailman kalleimmilla autoilla ei ole yhtä hintakategoriaa – paljon riippuu siitä, puhummeko uudesta autosta liikkeestä, prototyypistä, konseptimallista vai 50-luvun klassikosta, joka on myyty huutokaupassa.
Esimerkkihintahaarukat kalleimmille autoille:
- nykyaikaiset autot (valmistettu vuoden 2010 jälkeen) – 10–30 miljoonaa dollaria;
- klassikot, joilla on tarina – 20–80 miljoonaa dollaria;
- ainutlaatuiset huutokauppamallit – yli 100 miljoonaa.
Jokaisessa näistä autoista on jotain, mikä tekee siitä ainutlaatuisen – joko teknologia, historia tai poikkeuksellisen pieni valmistuserä.
Maailman kalleimmat autot – TOP 10
Tässä katsauksessa on mukana 2000-luvulla valmistettuja ajoneuvoja, jotka ovat päätyneet asiakkaille – eivät siis pelkkiä konsepteja.
Sija 10: Pagani Huayra Codalunga – 7,4 milj. $

Tämä on Huayra-mallin pitkä versio, jota on valmistettu vain 5 kappaletta (nimi tulee italian kielen ilmauksesta ”pitkä häntä” – ”coda lunga”), suunniteltu keräilijöille ja saanut inspiraationsa 1960-luvun estetiikasta.
Konepellin alla? 6-litrainen V12-moottori, jonka on kehittänyt AMG – tuottaa 840 hv ja 1100 Nm vääntöä. Auto painaa vain 1280 kg – vähemmän kuin useimmat nykyaikaiset hatchbackit. Hiilen ja titaanin ansiosta voiman ja painon suhde on uskomaton.
Codalunga on esimerkki Paganin yksilöllisestä suunnittelufilosofiasta – jokainen yksityiskohta voidaan räätälöidä omistajan toiveiden mukaan.
Pagani Huayra Codalungan tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | V12 6.0 L Twin-Turbo (AMG) |
| Voima | 840 hv |
| Vääntömomentti | 1100 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 3,0 s |
| Huippunopeus | 370 km/h |
| Massa | 1280 kg |
| Kappalemäärä | 5 |
| Hinta | 7,4 miljoonaa dollaria |
Sija 9: Mercedes-Maybach Exelero – 8 milj. $

Ajoneuvo, jota ympäröi legenda ja joka näyttää Batmanin autolta. Se syntyi vuonna 2005 Fulda-renkaiden valmistajalle konseptiksi, jonka tarkoituksena oli testata uusia renkaita erittäin suurilla nopeuksilla. Lopputulos? V12-biturbo-moottorilla varustettu auto, jonka teho on 690 hv ja huippunopeus yli 350 km/h.
Suunniteltu ylellisyyttä ja suorituskykyä silmällä pitäen – sisustus viimeistelty korkealaatuisella nahalla, hiilikuidulla ja alumiinilla. Mielenkiintoista kyllä, Exeleroa pidettiin vuosien ajan maailman kalleimpana ajoneuvona ennen Koenigseggin ja Bugattin aikakautta.
Auton osti myöhemmin räppäri Birdman, ja huhujen mukaan se päätyi myöhemmin erääseen eurooppalaiseen kokoelmaan.
Tämä on maailman ainoa kappale, täysin toimiva prototyyppi, jolla on laillinen tieliikennehyväksyntä. Epätavallinen muotoilu, futuristinen siluetti ja vahvat yhteydet popkulttuuriin ovat tehneet siitä todellisen harvinaisuuden.
Mercedes-Maybach Exelero -parametrit:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | V12 5,9 l Twin-Turbo |
| Voima | 690 hv |
| Vääntömomentti | 1020 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 4,4 s |
| Huippunopeus | 351 km/h |
| Massa | noin 2660 kg |
| Kappalemäärä | 1 |
| Hinta | 8 miljoonaa dollaria |
Sija 8: Bugatti Divo – 9 milj. $

Kun Bugatti päätti luoda radalle suunnatun version Chironista, syntyi Divo – kevyempi, aggressiivisempi ja erittäin rajoitettu (vain 40 kappaletta).
Autoa vauhdittaa sama 8-litrainen, 1500-hevosvoimainen W16-moottori kuin Chironissa, mutta siinä on täysin erilainen jousitus, jäähdytys ja aerodynaamiset yksityiskohdat. Se on myös 35 kg kevyempi ja selviytyy mutkista huomattavasti paremmin.
Divo on paluu juurille – nimetty kilpa-ajajan Albert Divon mukaan, joka 1920-luvulla voitti Bugattille arvostetun Targa Florio -kilpailun.
Bugatti Divo -tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Voima | 1500 hv |
| Vääntömomentti | 1600 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 2,4 s |
| Huippunopeus | 380 km/h |
| Massa | 1960 kg |
| Kappalemäärä | 40 |
| Hinta | 9 miljoonaa dollaria |
Sija 7: Koenigsegg CCXR Trevita – 9,6 milj. $

Tämä auto näyttää siltä kuin se olisi päällystetty timanttihileellä. Eikä se ole sattumaa – nimi ”Trevita” tulee ruotsin kielen sanoista ”kolme valkoista”, ja maalipinta sisältää hartsilla päällystettyä hiilikuitua, jossa on mikroskooppisia timanttihiukkasia.
Trevita perustuu CCXR-malliin – konepellin alla on 4,8-litrainen V8-turbomoottori, joka tuottaa 1018 hv. Kiihtyvyys? 0–100 km/h alle 2,9 sekunnissa. Vuonna 2015 yhden yksilön osti Floyd Mayweather yli 4,8 miljoonalla dollarilla, mutta mallin arvo jälkimarkkinoilla on jo ylittänyt 9,5 miljoonaa.
Vain 2 kappaletta. Kirjaimellisesti kaksi. Tuotanto lopetettiin, koska lakkateknologia oli liian haastavaa ja kallista. Ja timanttipinnoite? Se on siellä oikeasti.
Koenigsegg CCXR Trevitan tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | V8 4,8 L Twin-Supercharged |
| Voima | 1018 hv |
| Vääntömomentti | 1080 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 2,9 s |
| Huippunopeus | 410 km/h |
| Massa | 1280 kg |
| Kappalemäärä | 2 |
| Hinta | 9,6 miljoonaa dollaria |
Sija 6: Bugatti Centodieci – 10 milj. $

Malli, joka on luotu legendaarisen 90-luvun Bugatti EB110:n kunniaksi – Centodieci (eli “sata kymmenen” italiaksi) on kunnianosoitus vuosikymmenten takaiselle insinööritaidolle ja muotoilulle.
Vain 10 kappaletta valmistettiin. Jokainen perustuu Chironiin, mutta siinä on täysin uusi kori ja entistäkin äärimmäisemmät aerodynaamiset yksityiskohdat. Moottori on sama – W16, jossa on 1600 hevosvoimaa – mutta kiihtyvyys sataan on lyhennetty 2,4 sekuntiin.
Mielenkiintoista kyllä, yksi omistajista on itse Cristiano Ronaldo. Nämä autot myytiin loppuun jo ennen virallista julkaisua.
Rajoitus 10 kappaleeseen, täysin käsintehty valmistus ja ainutlaatuinen kunnianosoitus historialliselle mallille tekevät 10 miljoonan dollarin hinnasta ymmärrettävän. Centodieci on myös osoitus Bugatti-brändin voimasta – tämän uuden, Rimac-ryhmään kuuluvan, mutta yhä klassista eleganssia huokuvan.
Bugatti Centodiecin tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Voima | 1600 hv |
| Vääntömomentti | 1600 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 2,4 s |
| Huippunopeus | 380 km/h |
| Massa | noin 1975 kg |
| Kappalemäärä | 10 |
| Hinta | 10 miljoonaa dollaria |
Sija 5: Rolls-Royce Boat Tail – 28 milj. $

Rolls-Royce Boat Tail, eli tilaustyönä luotu mestariteos – suunniteltu alusta asti ja rakennettu asiakkaan toiveiden mukaan. Virallisesti valmistettiin kolme kappaletta, joista jokainen on täysin ainutlaatuinen.
Nimi “Boat Tail” ei ole sattumaa – ajoneuvon takaosa muistuttaa ylellistä jahtia. Autossa on avattava pikniksetti, johon kuuluu hopeiset aterimet, sateenvarjo ja tavaratilaan kätketty pöytä.
Moottori? V12, 6,75 litraa – sama kuin Phantom-malleissa, mutta täällä kukaan ei enää katso numeroita.
Tämä on täysin käsintehty mestariteos, joka on räätälöity yhden ihmisen elämäntyyliin. Hinta ei koske vain materiaaleja tai tekniikkaa, vaan ainutlaatuisuutta – ja tarinaa, jonka tämä auto kertoo.
Rolls-Royce Boat Tailin tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | V12 6,75 L |
| Voima | 563 hv |
| Vääntömomentti | 900 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 5,0 s |
| Huippunopeus | 250 km/h (sähköisesti rajoitettu) |
| Massa | noin 2600 kg |
| Kappalemäärä | 3 |
| Hinta | 28 miljoonaa dollaria |
Sija 4: Bugatti La Voiture Noire – 19 milj. $

Nimi tarkoittaa kirjaimellisesti “musta auto” ja viittaa legendaariseen Type 57 SC Atlantic -malliin 1930-luvulta, joka katosi toisen maailmansodan aikana. La Voiture Noire on moderni tulkinta tuosta kadonneesta autosta.
Konepellin alla – sama tehokas W16-moottori, jossa on 1500 hevosvoimaa, kuten Chironissa. Mutta sen arvoa ei määritä teho. Kyse on ulkonäöstä, rakenteesta ja rajatusta saatavuudesta – valmistettiin vain yksi kappale.
Bugatti on virallisesti vahvistanut, että omistaja on ”tunnettu merkin keräilijä”. Alan sisällä puhutaan Ferdinand Piëchin (entisen toimitusjohtajan VW:llä) kaltaisesta henkilöstä, mutta hänen nimeään ei ole virallisesti vahvistettu.
Ainutlaatuinen kappale. Moderni viittaus Bugattin historian harvinaisimpaan malliin. Ja prestiisi – kuka ei haluaisi olla La Voiture Noiren ainoa omistaja?
Bugatti La Voiture Noiren tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Voima | 1500 hv |
| Vääntömomentti | 1600 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 2,4 s |
| Huippunopeus | 420 km/h |
| Massa | noin 1970 kg |
| Kappalemäärä | 1 |
| Hinta | 19 miljoonaa dollaria |
Sija 3: Pagani Zonda HP Barchetta – 17,5 milj. $
Vaikka Pagani lopetti Zonda-mallin tuotannon vuosia sitten, Horacio Paganin erityistoiveesta syntyi vielä yksi viimeinen kunnianosoitus – HP Barchetta.
Siinä on leikattu katto (”barchetta”-tyyli), epäsymmetriset lokasuojat, käsin viimeistelty sisustus ja runsaasti yksityiskohtia, jotka viittaavat merkin historiaan.
Moottori – V12 AMG, 789 hv. Takaveto, manuaalivaihteisto – klassikko, joka yhdistyy uusimpiin materiaaleihin kuten hiilikuitu-titaaniin. Vain kolme kappaletta valmistettiin.
Tämä on viimeinen koskaan valmistettu Zonda. Yksi kappale jäi itse Paganin talliin. Kaksi muuta päätyi tarkoin valituille asiakkaille. Zonda HP Barchetta ei ole auto – se on legendan jäähyväiset.
Pagani Zonda HP Barchetta -tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | V12 AMG 7.3 L |
| Voima | 789 hv |
| Vääntömomentti | 850 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 3,1 s |
| Huippunopeus | 355 km/h |
| Massa | n. 1250 kg |
| Kappalemäärä | 3 |
| Hinta | 17,5 miljoonaa dollaria |
Sija 2: Bugatti Chiron Profilée – 10,8 milj. $

Profilée, Chironiin ainutlaatuinen versio – luotiin sillaksi Pur Sport -version ja klassisen Chironin välille. Sen oli tarkoitus olla elegantimpi, mutta säilyttää rata-auton luonne. Alun perin suunniteltiin pientä sarjaa, mutta lopulta valmistettiin vain yksi kappale.
Chiron Profilée eroaa muista paitsi väriltään ja yksityiskohdiltaan. Siinä on erilaiset vaihteistovälitykset, muokattu jousitus ja ainutlaatuinen spoileri.
Tammikuussa 2023 auto meni huutokauppaan RM Sotheby’silla ja saavutti hinnan 9,8 miljoonaa euroa – eli yli 10,8 miljoonaa dollaria.
Tämä on viimeinen julkisesti myyty Chiron, jossa on W16-moottori. Sen ainutlaatuisuus johtuu siitä, että… sen ei koskaan pitänyt olla olemassa. Ainoa kappale, jonka tarina alkoi hylätystä suunnitelmasta.
Bugatti Chiron Profiléen tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Voima | 1500 hv |
| Vääntömomentti | 1600 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 2,3 s |
| Huippunopeus | 380 km/h |
| Massa | 1995 kg |
| Kappalemäärä | 1 |
| Hinta | 10,8 miljoonaa dollaria |
Sija 1: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – 143 milj. $

Maailman kallein auto – hinta täysin ennätyksellinen. Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé vuodelta 1955. Niitä valmistettiin vain kaksi kappaletta, ja yksi niistä myytiin vuonna 2022 suljetussa huutokaupassa Stuttgartissa.
Se perustui SLR-kilpaversioon – mutta oli rekisteröity tieliikenteeseen. Insinööri Rudolf Uhlenhaut käytti sitä työsuhdeautonaan. Siinä oli 3-litrainen moottori ja se ylsi 290 km/h nopeuteen – vauhtiin, joka oli tuohon aikaan saavuttamaton.
Mercedes myi sen yksityiselle keräilijälle 143 miljoonalla dollarilla. Varat siirrettiin erityisrahastoon, joka tukee kestävän kehityksen tutkimusta.
Tämä on ainutlaatuinen tarina, yksi kahdesta olemassa olevasta yksilöstä, joka liittyy yhteen Mercedeksen historian merkittävimmistä hetkistä. Ja vielä enemmän – tämä on ajoneuvo, joka muutti tapamme nähdä klassisen autokulttuurin.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupén tekniset tiedot:
| Parametri | Arvo |
| Moottori | R8 3.0 L |
| Voima | 310 hv |
| Vääntömomentti | 317 Nm |
| Kiihtyvyys 0–100 km/h | 6,9 s |
| Huippunopeus | 290 km/h |
| Massa | noin 1117 kg |
| Kappalemäärä | 2 |
| Hinta | 143 miljoonaa dollaria |
Yhteenveto
Kuten näet, maailman kalleimmat autot eivät ole pelkästään huippunopeita ajoneuvoja. Ne ovat ainutlaatuisia teoksia, usein käsintehtyjä, suunniteltuja yhdelle ihmiselle, yhdelle tarinalle, yhdelle idealle.
Maailman kalleimmat autot:
- niillä on poikkeukselliset tekniset ominaisuudet ja ainutlaatuinen muotoilu;
- ovat rajoitettuja – niitä valmistetaan usein vain muutama kappale;
- ne voivat olla sijoitus – niiden arvo kasvaa vuosi vuodelta;
- liittyvät autohistorian tai legendaarisiin henkilöihin.
Tämä on maailma, johon ei voi astua suoraan kadulta. Mutta sen ymmärtäminen – se on jotain, minkä voit saada heti. Tieto, jonka juuri hankit, antaa sinulle mahdollisuuden katsoa autoilua täysin uudesta näkökulmasta. Ei tuotteena, vaan tarinana, sijoituksena, intohimona.
Vertailu tämän päivän listan kalleimmista autoista maailmassa:
| Malli | Teho (hv) | Kiihtyvyys 0–100 km/h | Vmax (km/h) | Kpl määrä | Hinta (milj. $) |
| Pagani Huayra Codalunga | 840 | 3,0 s | 370 | 5 | 7,4 |
| Mercedes-Maybach Exelero | 690 | 4,4 s | 351 | 1 | 8,0 |
| Bugatti Divo | 1500 | 2,4 s | 380 | 40 | 9,0 |
| Koenigsegg CCXR Trevita | 1018 | 2,9 s | 410 | 2 | 9,6 |
| Bugatti Centodieci | 1600 | 2,4 s | 380 | 10 | 10,0 |
| Rolls-Royce Boat Tail | 563 | 5,0 s | 250* | 3 | 28,0 |
| Bugatti La Voiture Noire | 1500 | 2,4 s | 420 | 1 | 19,0 |
| Pagani Zonda HP Barchetta | 789 | 3,1 s | 355 | 3 | 17,5 |
| Bugatti Chiron Profilée | 1500 | 2,3 s | 380 | 1 | 10,8 |
| Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut | 310 | 6,9 s | 290 | 2 | 143,0 |








Jätä kommentti