Lamborghini Urus 2025/2026 – maailman nopein SUV hybridiaikakaudella

Lamborghini Urus 2025 2026 Maailman Nopein SUV Hybridiaikakaudella
kuva: caranddriver.com

312 km/h viisiovisessa SUV:ssa, jonka voit huoletta ottaa koko perheen kanssa viikon lomalle. Kuulostaa tieteistarinalta? Tervetuloa Lamborghini Urus SE:n – maailman nopeimman sarjavalmisteisen SUV:n maailmaan, jossa lähes 800 hevosvoiman teho yhdistyy mahdollisuuteen ajaa hiljaisesti sähköllä kaupungissa.

Urus on Lamborghinin ensimmäinen moderni SUV legendaarisen LM002:n jälkeen ja samalla merkin historian ensimmäinen viisiovinen malli. Kun se esiteltiin vuonna 2018, moni puristi suhtautui epäilevästi – SUV Sant’Agatasta? Ihanko totta? Silti juuri Urus pelasti Lamborghinin taloudellisesti. Nykyään se vastaa noin 70 % myyntivolyymista ja on taustalla vuoden 2025 ennätystuloksissa.

Lamborghini Urus 2025/2026 – SUV uudella aikakaudella

Lamborghini Urus 2025 2026

kuva: motor1.com

SE-versio on jälleen uusi läpimurto – italialaisen merkin ensimmäinen plug-in-hybridi (PHEV). 4.0 V8 biturbo -moottori + sähköinen voimalinja = yhteensä noin 800 hv. Lisäksi EV-tila 60 km:n toimintamatkalla ja alhaisemmat CO₂-päästöt. Käytännöllinen? Kyllä. Kompromissi suorituskyvyssä? Ei todellakaan – Urus SE kiihtyy sataan 3,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden, jota moni superauto voisi kadehtia.

Juuri tämä ääripäiden yhdistelmä tekee Urus 2025/2026:sta enemmän kuin SUV:n – se on “Super SUV”, joka määrittelee uudelleen, mitä perheauto voi olla.

Suorituskyky ja tekniikka Urus SE: hybridin “Super SUV:n” tinkimätön voima

Kahdeksansataa hevosvoimaa katumaasturissa? Kuulostaa vitsiltä, mutta Lamborghini Urus SE on todella tehnyt sen mahdolliseksi. Konepellin alla on tuplaturboahdettu 4,0-litrainen V8, joka toimii yhdessä noin 190-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Yhteisteho on 800 CV ja vääntöä yli 1 000 Nm – lukemat, jotka vielä muutama vuosi sitten liitettiin vain hyperautoihin, eivätkä arkisiin ostosreissuihin.

Lamborghini Urus 2025 2026 Hinta

kuva: edmunds.com

PHEV-voimansiirto: V8 kohtaa sähkön

Koko järjestelmä siirtää voiman kaikille neljälle pyörälle 8-portaisen automaattivaihteiston kautta (AWD vääntömomentin ohjauksella). 25 kWh:n litiumioniakku mahdollistaa noin 60 km ajon pelkällä sähköllä (WLTP:n mukaan), mikä on kaupungin ruuhkissa varsin kohtuullinen toimintamatka. Polttoaineenkulutus laskee 20–25 mpg:n ekvivalenttiin ja CO₂-päästöt – erityisesti verrattuna aiempiin, pelkästään polttomoottorilla varustettuihin malleihin – vähenevät merkittävästi.

ParametriArvo
Suurin teho800 hv
Vääntömomentti> 1 000 Nm
0–100 km/hn. 3,4 s
Huippunopeus312 km/h
Sähköauton toimintamatka (WLTP)enintään 60 km
Akun kapasiteetti25 kWh

Numerot, jotka tekevät eron

Sata kilometriä tunnissa noin 3,4 sekunnissa, huippunopeus 312 km/h – ja titteli “maailman nopein sarjatuotanto- SUV “. Urus SE selvittää varttimailin noin 11 sekunnissa. Mutta onko tämä silti aito Lambo? MLB Evo -alusta, aktiivinen ilmajousitus ja kuusi ajotilaa (Strada, Sport, Corsa, Neve, Terra, Sabbia) takaavat, että rata-ajossa auto käyttäytyy kuin superkevyt GT, mutta maantiellä se ei menetä luonnettaan. Hiilikuitukeraamiset jarrut, ADAS-paketit (Urban, Highway), mukautuva vakionopeudensäädin ja viisi Euro NCAP -tähteä – kaikki tämä, jotta 800 CV:stä huolimatta säilyy raucous spirit.

Arki elämä Uruksen kanssa – mukavuus, käytännöllisyys ja personointi

Useimmat ihmiset yhdistävät Lamborghinin autoon, joka seisoo autotallissa pressun alla ja otetaan esiin kahdesti vuodessa. Mutta Urus? Se on oikeasti auto, jolla voit elää arkea – ja juuri siinä piilee sen ilmiömäisyys.

Sisustus, jossa ylellisyys kohtaa teknologian

Lamborghini Urus Super Suv

kuva: caranddriver.com

Urusin ohjaamo tarjoaa viisi täysikokoista istuinta verhoiltuna Alcantaralla, huippulaadukkaalla nahalla ja hiilikuituyksityiskohdilla – mutta kyse ei ole vain materiaaleista. Edessäsi on 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo sekä noin 10,1-tuumainen infotainment-näyttö; kaikki toimii loogisesti, vaikka valikoihin tottuminen vie hetken. Ergonomia? Erittäin hyvä – korkea ajoasento antaa hallinnan tunteen, mutta et silti istu kuin panssarivaunussa.

Lamborghini Urus Sisustus

kuva: caranddriver.com

Käytännöllisyys ei myöskään petä. Tavaratila on suuri, AWD ja Neve/Terra/Sabbia-tilat selviytyvät lumesta, sorasta ja hiekasta (kyllä, Lamborghini aavikolla on todellisuutta). Kaupungissa EV-tila on kätevä – hiljainen haamutyyli lyhyille matkoille, ilman että V8:n murina herättää naapureita.

ADAS-paketit (mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustimet, night vision) toimivat tehokkaasti; äänieristys on erinomainen ottaen huomioon kahdeksansylinterisen superauton.

Entä yksilöllisyys? Ad Personam -ohjelma mahdollistaa lähes kaiken: kristallimaiset maalipinnat, joiden teko vie 320 tuntia, uniikit sisustusratkaisut. Italiassa ja Dubaissa poliisi käyttää Urusia partioautoina, julkkikset statussymboleina. Tämä on SUV, joka yhdistää eksklusiivisuuden ja todellisen käytännöllisyyden.

Minne Urus on matkalla – Lamborghini “Super SUV:n” tulevaisuus

Lamborghini Urus 2025 2026 Blog

kuva: edmunds.com

Hybridistä täyssähköön

Hybrid Urus SE on käytännössä siirtymävaihe – eräänlainen testi siitä, miten asiakkaat suhtautuvat sähköiseen “impulssiin” V8-maailmassa. Lamborghini ja koko VW-konserni suunnittelevat, että vuoteen 2030 mennessä mallisto on täysin sähköistetty, eli näemme ensimmäisen täysin sähköisen Uruksen. Kuulostaako futuristiselta? Ehkä. Mutta vuonna 2010 kukaan ei uskonut, että Lambo rakentaisi SUV:n, josta tulisi brändin myyntihitti.

Urus ilmiönä, ei vain mallina

Lamborghinille Urus ei ole pelkkä auto – se on todellinen kultamunia muniva hanhi. Malli kasvattaa koko VW-konsernin voittoja luksus-SUV-segmentissä, vahvistaa brändiä Aasiassa ja avaa ovet uusille asiakassukupolville, jotka eivät koskaan harkitsisi kaksipaikkaisen Huracánin ostoa.

Samaan aikaan ”super-SUVit” herättävät kiivasta keskustelua. Kriitikot sanovat suoraan: 23-tuumaisilla vanteilla kulkeva jättiläinen, joka kuluttaa 15 litraa kaupungissa, on ilmastokauden tekopyhyyttä. Mutta markkinat puhuvat puolestaan – segmentti on kasvanut vuodesta 2010 eikä hidasta vauhtiaan.

Lamborghini Urus Kuinka Paljon Maksaa

kuva: carbuzz.com

Kysymys kuuluu: millaista voimalinjaa haluat viiden vuoden päästä? Plug-in-hybridiä, jolla ajaa 80 km sähköllä, vai odotatko täyssähköautoa, jossa on 700 hv ja keinotekoisesti luotu äänimaailma? Yksi asia on varma – V8 on poistumassa. Tik-tak.

Michael

toimitus, auto & lifestyle

Luxury Blog