Pidätkö Swiss Watchista? Rolexin vaikea alku
Rolex on yksi maailman suosituimmista luksuskellomerkeistä. Sveitsiläinen kello (todellako?) on nyt enemmän arvostettu koriste kuin laite, joka kertoo kuinka kiirettä meillä on. Historiansa alussa merkki oli kuitenkin vain yksi monista… ja siinä se ei kovin onnistunut. Tämä tapahtui aikana, jolloin kellon arvo määräytyi ensisijaisesti ajanmittauksen tarkkuudella. Tuolloin kaikki Rolexissa ei toiminut “kuin sveitsiläinen kello”.
Yritys on perustettu vuonna 1905 oma-aloitteisesti Hans Wilsdorf, joka loi lankonsa kanssa yrityksen nimeltä Wilsdorf & Davis – silloin ei vielä Rolex. Wilsdorf tuli markkinoille kunnianhimoisena tavoitteenaan luoda kelloja, jotka eivät ainoastaan pidä aikaa täydellisesti, vaan olisivat myös loistava koriste – niillä oli oltava alkuperäinen ja houkutteleva muotoilu. Nykyään tiedämme hänen onnistuneen, ja hänen elämäntyönsä – maailmankuulu yritys – on elänyt hänet kauemmin ja menestyy edelleen loistavasti. Vaikutukset ovat helposti nähtävissä, toisin kuin hiki Wilsdorfin temppelissä.
Rolex-brändin vaikea alku
Yritys perustettiin vuonna 1905, mutta vasta vuonna 1910 Wilsdorf niitti työnsä ensimmäiset hedelmät. Ensimmäiset viisi vuotta hänen kellonsa olivat huonolaatuinen, ja mitä muuta He mittasivat aikaa huonosti. Vasta puolen vuosikymmenen jälkeen Wilsdorfin kellon ensimmäinen kopio sai todistuksen Triesten observatoriolta, joka tarkasti kellojen tarkkuuden. Tämä antoi meille mahdollisuuden alkaa rakentaa hienoa brändiä.
Mielenkiintoista on, että yritys – toisin kuin legendat – ei ole Sveitsistä, eikä Wilsdorf ollut sveitsiläinen. Yrityksen alkuperäinen pääkonttori oli Isossa-Britanniassa, ja vasta vuonna 1912 se siirrettiin Sveitsiin. Neljä vuotta aiemmin “Rolex”-tavaramerkki varattiin ja siitä hetkestä lähtien yritys brändäsi tuotteitaan sillä.
Kuten monien yritysten tapauksessa, myös Rolexin tapauksessa vahva tahto osoittautui ratkaisevaksi. Viiden vuoden kuivuuden jälkeen alkoi brändin yli 100 vuoden voittoputki. Sertifikaatin saamisen jälkeen Rolexeista on tullut yhä suositumpia. 10 vuotta myöhemmin Wilsdorf ei tehnyt sitä virhettä, jota joskus tehokkaimmatkin yritykset eivät voi välttää – hän alkoi mennä virran mukana. teknologinen kehitys. Rolex – vaikka se nykyään perustuukin tunteeseen perinteisiä kelloja kohtaan – keskittyi sitten siihen innovaatioita. Tämä oli esimerkiksi sitä, että kelloa ei tarvinnut pyörittää automaattisen mekanismin ansiosta.
Rolex – historian ensimmäinen vedenpitävä kello
Rolex-brändin historian suurin läpimurto tapahtui yli 20 vuotta sen luomisen jälkeen. SISÄÄN 1927 Hans Wilsdorfin yritys teki historiaa ensimmäisellä keksinnöllä vedenpitävä kello. Se tehtiin erityisesti Mercedes Gleitze – kuuluisa uimari. Gleitze oli ensimmäinen henkilö, joka ui Gibraltarin salmi ja ensimmäinen brittiläinen nainen, joka ui omilla voimillaan Englantilainen kanava. Rolex ylitti Englannin kanaalin hänen kanssaan! Gleitze onnistui, mutta myös Rolex onnistui – hän selvisi koko ylityksestä.
Loput tarinasta kirjoitti itsensä seuraavien vuosikymmenten aikana ja jatkuu. Rolexia pidettiin ja pidetään brändinä arvostettu, joka tarjoaa ainutlaatuisen suunnittelun ja työn laadun. Muistakaamme se kuitenkin jos se ei olisi itsensä kieltämistä Wilsdorfin viiden ensimmäisen vuoden aikana tuotemerkin olemassaolosta, ei olisi enempää kuin sata.
Jätä kommentti