Kering-konserni, jolla on ilmastopäätös

191104104659 Wan Yunfeng 4
Kuva edition.cnn.com

Kering on ranskalainen luksusalan yritys, johon kuuluu muodin jättiläisiä, kuten Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen tai Balenciaga. Yhdessä LVMH:n kanssa nämä ovat kaksi suurinta luksusmuotiin keskittyvää yritystä. Sitä johtaa François-Henri Pinault, joka johtaa myös samannimistä säätiötä, joka käsittelee naisiin kohdistuvan väkivallan ongelmaa ympäri maailmaa. Lisäksi ryhmittymä on mukana monessa muussa yhteiskunnallisessa toiminnassa, tukee nuorten kykyjen kehittymistä ja tekee yhteistyötä taideyliopistojen kanssa.

6 François Henri Pinault
Kuva draperline.com

Viime perjantaina Kering sitoutui virallisesti vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 40 % vuoteen 2035 mennessä. Tämä idea sopii vastuullisen ylellisyyden visioon ja täydentää sen kehittyvää visiota kestävän kehityksen strategia. Tämä on valtava askel kohti ilmastovallankumousta muotiteollisuudessa. Mitä Kering oikein lupaa ja mitä vaikutuksia tällä päätöksellä on?

Ylellistä muotia ja tunnelmaa

Miten muotiteollisuus vaikuttaa ilmastoon? Meillä on nyt tarpeeksi tietoa tietääksemme, että muoti on merkittävä tekijä ilmastomme negatiivisissa muutoksissa. Muotiteollisuuden arvioidaan aiheuttavan jopa 2–8 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Perspektiivissä tämä on enemmän kuin lento-, meri- ja merenkulku yhteensä. Vedenkulutustilastot ovat vieläkin järkyttävämpiä – teollisuus käyttää vuosittain noin 215 biljoonaa litraa vettä.

Lisäksi pikamuotivaatteita valmistetaan valtavassa mittakaavassa ja yli puolet maailman tuotannosta menee kaatopaikoille. Kaikki tämä edistää massiivisesti tavaroiden kulutusta. Luksustuotteet ovat ehdottomasti kestävämpiä. Korkealaatuisiin materiaaleihin keskittyen ne on rakennettu kestämään pidempään kuin massamarkkinatuotteet. Ja tämä puolestaan ​​vaatii vähemmän poltto- ja tekstiilijätteen kysyntää. Lisäksi luksusvaatteiden elitismi tarkoittaa, että näitä tuotteita on saatavilla paljon pienempiä määriä.

Kuva savoirflair.com

Siksi, vaikka luksusmuotisegmentti epäilemättä vaikuttaa ilmastokatastrofiin, se on paljon pienempi prosenttiosuus. Eksklusiivisilla tuotemerkeillä on varaa tuottaa vähemmän erikoistuneita ja hyvin valmistettuja tuotteita. Suurin osa heistä on jo ryhtynyt toimiin ilmastotilanteen parantamiseksi tietäen, että he voivat toimia ilmaston puolesta, vaikka se aiheuttaisi kasvavia kustannuksia.

Tasapainoinen kehitys

Globaalit luksusmuotijättiläiset ovat vähitellen astuneet kestävän kehityksen polulle useiden vuosien ajan. Osoittautuu, että Kering ei ollut ensimmäinen, joka antoi lausuntonsa, LVMH on myös jo jonkin aikaa pyrkinyt vähentämään Scope 1 ja 2 -päästöjä (kasvihuonekaasupäästöt energiankäytöstä tehtaissa ja myymälöissä). 50 prosentilla vuoteen 2026 mennessä, tavoitteena on vähentää Scope 3:n kasvihuonekaasupäästöjä arvonlisäyksikköä kohti 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Prada yrittää myös pienentää hiilijalanjälkeään, joka on jo vuonna 2021 saavuttanut tavoitteen muuttaa erottuva nailonvaatteiden ja asusteiden sarja kokonaan kierrätysmateriaaliksi. Brändi tuottaa tällä hetkellä yli 100 miljoonaa jaardia vuosittain Re-Nylon-kankaasta muovi- ja kuluttajajätteestä.

Mitä Kering suunnittelee?

“Asetamme nyt tämän uuden absoluuttisen tavoitteen, joka kattaa kasvihuonekaasuprotokollan alueet 1, 2 ja 3, koska jos haluamme todella vähentää hiilidioksidipäästöjä globaaleista yrityksistämme, meidän on siirryttävä hiili-intensiteetin vähentämisestä absoluuttisiin vähennyksiin”, sanoi François-Henri. Pinault.

lähde: ANIMA ANIMUS

Kuten mainitsimme, Kering hallinnoi luksusyrityksiä, mukaan lukien mutta ei rajoittuen Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen. Sen vaikutus brändeihin ja niiden politiikkaan on merkittävä, joten tämä kaikki viittaa myönteisiin muutoksiin tulevaisuudessa. Keringin on määrä julkaista kestävän kehityksen edistymisraportti 2020-2023, jossa kuvataan sen uutta biodiversiteettistrategiaa. Kering osoittaa jälleen kerran olevansa sitoutunut tuomaan positiivista muutosta ja vaikuttavuutta toimialoihin. Tämä askel kantaa epäilemättä hedelmää lähitulevaisuudessa.