“Käänny pois turkista” -kampanja uudessa versiossa
“Käänny pois turkista” -kampanja on PETA:n johtama aloite. Sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta turkistarhauksen eettisistä ja ekologisista näkökohdista rohkaista ihmisiä lopettamaan luonnollisesta eläimen turkiksesta valmistettujen vaatteiden käyttäminen. Boss Models Worldwiden mallit esittelivät sen ensimmäisen kerran maailmalle “elävällä mainostaululla” 30. lokakuuta 1996. Viime aikoina PETA on pyrkinyt valmistamaan myös muita eläinperäisiä materiaaleja, kuten villaa, nahkaa ja untuvaa, yhtä mahdotonta hyväksyä kuin turkista. Järjestö käyttää vanhaa kampanjaa kiinnittääkseen jälleen huomion olosuhteisiin, joissa eläimiä kasvatetaan ja teurastetaan.
Humanitaarisuus ja muoti
“Ihmiset eläinten eettisen kohtelun puolesta” – on koko nimi kansainväliselle kansalaisjärjestölle, jonka päätavoitteena on suojella eläinten oikeuksia. Hänet tunnetaan provosoivista ja kiistanalaisista toimistaan, joiden tavoitteena on herättää yleisön huomio ja kiinnittää huomiota olemassa oleviin eläinten hyväksikäyttöön liittyviin ongelmiin. Vuonna 1980, kun se perustettiin, turkikset olivat edelleen statussymboli. “Kaikki halusivat turkista” – muistelee Ingrid Newkirk, järjestön perustaja. “Mutta nyt se on mennyttä.”
Calvin Klein oli yksi ensimmäisistä suurista muotibrändeistä, joka meni ilman turkista. Kaikki tämä sen jälkeen, kun PETA hyökkäsi hänen New Yorkin toimistoonsa vuonna 1994. Samana vuonna hän julkaisi “Turn Away from Fur” -kampanjaa mainostavan sisällön, jossa supermallit väittivät menevänsä mieluummin alasti kuin käyttävänsä turkista. Sosiaalinen media ja laajempi kulttuurinen keskustelu eettisen kulutuksen ympärillä ovat vienyt tätä entisestään. Vuonna 2017 Gucci ilmoitti, että turkis oli ohimenevä. Ja vuonna 2021 sen emoyhtiö Kering on luopunut täysin turkista ja liittynyt luksusmerkkien joukkoon Chanelista Versaceen.
Vaikka tuotemerkit käyttävät edelleen turkista, sen myyntiä aletaan hitaasti käsitellä sopimattomana. Joissakin maissa, esim Kalifornia ja Israel se on jopa laitonta. Kuitenkin, kun se oli merkityksetön osa useimpien yritysten toimintaa, Nahkatuotteet ovat alan myynnin veturi. Joten näyttää siltä, että tällä kertaa PETA:lla on vielä isompi pähkinä purettavana.
“Käänny pois turkista. Ja villasta, nahasta, untuvasta…”
Olemme seuranneet viime vuosina kasvava tietoisuus ja kiinnostus eläinsuojelua kohtaan vaateteollisuudessa. Monet yritykset ja suunnittelijat ryhtyvät toimiin vähentääkseen tai kokonaan poistaakseen nahkatavaroita, villaa ja untuvaa kokoelmistaan. Ja silti, suurimmalle osalle brändeistä luopuminen nahasta tai villasta ei ole hyvä idea. Useat huippuluokan yritykset, jotka ovat sitoutuneet luopumaan turkista, ovat jättäneet huomiotta aktivistien kehotukset tehdä samoin jopa eksoottisille nahoille, kuten krokotiilin, käärmeen ja strutsin, lehmännahasta puhumattakaan.
Myös monille kuluttajille villan ja nahan käyttö näyttää vähemmän kiistanalaiselta kuin turkista tai eksoottisia nahkoja. Monet ihmiset ajattelevat, että lehmien ja lampaiden nahka ei ole tuote, jota varten eläimiä kasvatetaan pelkästään ihonsa vuoksi, toisin kuin eläimet, kuten minkit tai krokotiilit. PETA kuitenkin väittää, että ala on yhtä julma ja uhkaa siihen kuuluvien eläinten hyvinvointia.
Vaihtoehtoisten synteettisten materiaalien kehityksestä huolimatta kuluttajat itse asiassa vaikuttavat merkittävästi vaatemerkkien tekemiin päätöksiin. Valitsemalla tietoisesti ostoksia, ilmaisemalla mielipiteitä ja tukemalla eläinmyönteistä toimintaa harjoittavaa brändiä he voivat vaikuttaa muotialan muutokseen. “Teemme kovasti töitä herättääksemme ihmiset”, Newkirk sanoi. “Turkis on nyt ilmeinen, nahka tulee yhä ilmeisemmäksi… villa on vaikein.” Käänny pois turkista -kampanja muistuttaa, että koska turkista on tullut menneisyyttä, myös muilla materiaaleilla on mahdollisuus.
Jätä kommentti