Balenciaga-brändin historia
Balenciaga on paljon enemmän kuin pelkkä brändi – se on legenda muodin maailmassa, jonka historia on asettanut trendejä ja määritellyt modernia eleganssia vuosikymmenien ajan. Sen juuret juontavat vaatimattomaan studioon San Sebastiánissa Espanjassa, jossa nuori Cristóbal Balenciaga, joka on innostunut räätälöimisestä, aloitti matkansa muodin maailmaan. Nöyristä aloituksista maailmanlaajuiseen tunnustukseen, brändin historiaa Balenciaga on edelleen inspiraationa sekä suunnittelijoille että muodin ystäville ympäri maailmaa. Huolimatta johdon muutoksista ja trendien kehityksestä, se on aina pysynyt uskollisena juurilleen ja ylläpitänyt innovaatiohenkeä, joka teki siitä legendan.
Mahdollisuuden perässä
Nimi Balenciaga ei ole muuta kuin sen perustajan sukunimi. Cristóbal Balenciaga syntyi vuonna 1895 ja harvojen lähteiden mukaan hän varttui pienessä merenrantakaupungissa Espanjassa. Hänen ensimmäinen kosketuksensa muotiin oli, kun isänsä kuoleman jälkeen hänen äitinsä aloitti ompelijan työssä elättääkseen perhettä. Kuten useimmat tuon ajan lapset, hän oli itseoppinut. Tuolloin ei ollut muotikouluja tai koulutusta suunnittelussa tai kuvioleikkauksessa. Köyhyydessä elävät perheet oppivat usein paikallisilta kirkoilta ompelemista käytännön kokemuksen kautta. Mielenkiintoista on, että koko suunnittelijan uransa aikana Balenciaga ei koskaan luonnostellut kuviota kynällä paperille. Mutta iloisena äitinsä töistä, hän aloitti 12-vuotiaana oman matkansa muodin maailmaan oppipoikana San Sebastianin lomakeskuksessa.
Hän perusti ensimmäisen muotitalonsa vuonna 1917, mutta ei tällä kuuluisalla nimellä, jonka tunnemme nykyään, vaan lyhenteenä äitinsä tyttönimestä – Elisa. Jonkin ajan kuluttua, 1920-luvulla, hän avasi toisen myymälän, tällä kertaa Madridissa. Vuonna 1937 Balenciaga joutui kuitenkin muuttamaan Ranskaan Espanjan sisällissodan vuoksi. Ja juuri muodin pääkaupungissa häntä ylistettiin ranskalaisen haute couture -tekniikan kiistattomaksi johtajaksi. Hänen ensimmäinen muotitalonsa Avenue Georges V:stä tuli nopeasti Pariisin hienoin räätälöintistudio samalla tasolla kuin aikansa muotitalot Dior.
Innovaatioiden aikakausi
Niin nuoresta iästä lähtien hänen kuvionleikkauksen ja vaatteiden rakentamisen taidot olivat erinomaiset. Kuten mainitsimme, hänen suunnittelunsa tai luonnostelunsa sijaan hän aloitti itse kankaasta. Lisäksi hän tiesi materiaalien manipuloinnin taidon tuoda esiin niiden täyden potentiaalin. Täydellinen ammattitaito erotti Balenciagan sellaisista tuotemerkeistä kuin kanava ja Dior. Hänen neroutensa sai hänelle lukuisia suosiota, mutta suunnittelija itse piti piirinsä pieninä. Hän ystävystyi ja ihaili muutamia, alkaen Christian Dior Hubert De Givenchyn kautta Carmel Snowille ja Diane Vreelandille. Hän oli introvertti, jonka tiedettiin etääntyvän mediasta ja paparazzeista.
Siten Balenciaga ei vain osoittanut erinomaista räätälöintiä, vaan myös uranuurteli uusia tekniikoita ja materiaaleja. Hän esitteli innovaatioita, kuten keinotekoisten kankaiden käytön, kauluksettomien takkien suunnittelun ja iltapuku moderneilla tyyleillä, jotka ovat määrittäneet uudelleen eleganssin standardit. Kuitenkin vasta 1950- ja 1960-luvuilla suunnittelija saavutti työnsä huipun. Hänen rohkeat mallinsa mukaan lukien ikoninen laukkumekko ja suojatakki, ovat saaneet kansainvälistä tunnustusta ja inspiroivat tulevia suunnittelijoiden sukupolvia.
Balenciaga-brändin historia – perinnön perilliset
Muutaman erittäin menestyksekkään vuosikymmenen jälkeen Balenciaga sulki yllättäen muotitalonsa vuonna 1968. Valitettavasti hän kuoli vain neljä vuotta myöhemmin 77-vuotiaana. Uutiset muotiimperiumin sulkeutumisesta järkyttivät brändin asiakkaat, mutta sanotaan, että hän itse uskoi, ettei todellista tapaa suunnitella couturea. Asiassa kävi kuitenkin toisin. Vuonna 1986, alle kaksi vuosikymmentä myöhemmin, se tapahtui Balenciagan uusi aikakausi. Yksi, joka osallistui tähän, on Nicolas Ghesquière, joka tunnetaan hengittämisestä Balenciagaan heti ensimmäisestä s/s 98 -esityksestä lähtien. Monet hänen luomuksistaan ovat edelleen ikonisia tähän päivään asti, Patchwork-mekosta Motorcycle Lariat -laukkuun.
Vuonna 2001 muotitalo puolestaan otti haltuunsa Kering, tällä hetkellä Saint Laurentin, Alexander McQueenin ja Bottega Venetan omistaja. Vuonna 2015 Demna Gvasalia julkistettiin Balenciagan uudeksi luovaksi johtajaksi, ja siitä lähtien se on ollut kaikkien puheenaihe. Hänelle on myös tunnustus auttamisesta elvyttämään brändiä monin tavoin, säilyttäen samalla Cristobalin leikkausten ja muotojen taiteellisen eheyden. Demnan ansiosta muotitalo tunnustettiin Keringin nopeimmin kasvavaksi brändiksi vuonna 2018.
Hän herätti housen ja couturen juuret henkiin vuoden 2020 esityksen aikana. Tämä tärkeä hetki osoitti, että brändi oli palaamassa todelliseen perintöönsä. Ja se johtuu siitä Balenciaga ei ole tuottanut couture-kokoelmaa sitten Cristobalin itsensä. Demna näyttää olevan brändin perinnön arvoinen seuraaja. Kuulemme edelleen hänen seuraavista toimistaan, joiden tarkoituksena on viedä Balenciaga maailman muodin korkeuksiin. Viime vuonna hän yllätti alan s/s 23 -näyttelyssä viimeisimmällä yhteistyöllään Adidaksen kanssa, urheilijoiden pääroolissa.
Vaatteiden haamu
Nykyään Cristóbal Balenciagan vaikutus näkyy edelleen kaikissa talon suunnittelussa, sekä prêt-à-porterissa että couturessa. Hänen mestarilliset tekniikansa ovat säilyneet läpi Balenciagan tunnetuissa kokoelmissa. Brändi kehittyy jatkuvasti ja saa takaisin ainutlaatuisen luonteensa ja tekee rohkeita aloitteita Gvasalian johdolla. Yhteistyöstä Simpsonien kanssa Kim Kardashianin valitsemiseen uusimmaksi muusakseen muotitalo kukoistaa aivan kuten 1950-luvulla. Brändin historia Balenciaga ei ole vain kunnianosoitus menneisyydelle, vaan myös inspiraatio tulevaisuutta varten. Brändi jatkaa innovaation ja huippuosaamisen perinnettä, joka on tehnyt siitä muoti-ikoni. Yhdistämällä perinteitä nykyaikaisuuteen se ylittää jatkuvasti rajoja ja muokkaa trendejä pysyen uskollisena juurilleen.
Jätä kommentti