gucci kevät kesä 2023 kausi 1
www.numero.com

Gucci merkki tunnetaan epäilemättä yhtenä suurimmista muotijättiläisistä. Monille se on todellinen synonyymi vauraudelle, eleganssille ja ajattomalle kauneudelle. Italialainen muotitalo on laajan yleisönsä velkaa Italiassa käsin ommeltujen vaatteiden ja asusteiden kokoelmien korkean laadun ansiosta. Gucci-nimi saattaa liittyä myös useisiin yrityksen sisällä ja perheen sisällä sattuneisiin skandaaleihin, jotka aikoinaan toivat yrityksen konkurssin partaalle.

Nykyään Gucci on valtava luova voima muotiteollisuudessa, sen toimintaa seuraa tiiviisti paitsi koko ala, myös me, tavalliset kuluttajat. Tässä mittakaavassa muotiimperiumit esittelevät uusimmat mallistonsa, jossain määrin näyttävät meille, mitä käytämme tiettynä vuodenaikana. Trendien luominen on siksi brändin olennainen, mutta ei ainoa rooli. Toisaalta Gucci puuttuu rohkeasti muodin maailmaan esittäen yhä innovatiivisempia ja yllättäviä malleja, mutta toisaalta se esittelee jatkuvasti maailmalle omaa tuhansien rakastamaa estetiikkaansa.

Tämä muotilähestymistapa tunnistetaan brändin nykyiseen luovaan johtajaan Alessandro Micheleen, joka on vastannut Guccin globaalista imagosta vuodesta 2015 lähtien. Michele itse aloitti ammattiuransa suunnittelemalla asusteita kuuluisalle italialaiselle muotitalolle Fendille. Tom Ford huomasi hänen lahjakkuutensa, joka askel askeleelta johdatti nuoren suunnittelijan Lontoon Gucci-designstudion maailmaan. Seuraavien vuosien aikana hän toimi eri tehtävissä yrityksessä, kunnes hänestä tuli lopulta tuotetarjouksen johtaja ja hänet nimitettiin luovaksi johtajaksi.

“Gucci Twinsburg”

Pidetään kuuden kuukauden välein Milanon muotiviikko se on yksi tärkeimmistä muotitapahtumista ja siksi ainutlaatuinen tilaisuus esitellä uusia ratkaisuja, kuten käy ilmi, ei vain vaatteissa. Maailman suurimmat brändit kilpailevat keskenään epätavallisimmissa esitystapahtumissa, ja jokainen niistä tarjoaa joka kausi todellisen spektaakkelin, jossa luominen yhdistyy lavastustaitoon, valoon ja musiikkiin.

Tämän vuoden Milanon muotiviikolla Gucci järkytti jälleen muotimaailmaa esittelemällä uuden mallistonsa melko epätavallisella tavalla. Brändin näyttelyyn osallistui peräti 68 paria identtisiä kaksosia. Suunnittelija loi alun perin kaksi identtistä esitystä, joissa samoihin asuihin pukeutuneet mallit kävelivät seinän erillään. Esityksen osallistujat eivät olleet täysin tietoisia siitä, että lähistöllä oli meneillään vastaavanlainen spektaakkeli, ja temppu paljastui yleisölle vasta, kun seinä nostettiin ja identtisesti pukeutunut kaksoset liittyivät kädestä catwalkilla käsistä pitäen.

Mielenkiintoista on, että 68 identtisten kaksosten parista kolme paria on peräisin Puolasta. Catwalkilla näimme: Oskar ja Kacper Grzelak, Oliwia ja Natalia Dziadul sekä Maria ja Małgosia Dmitrukin kasvot, joita ei tavallisesti yhdistetä muodin ja mallin maailmaan.

Gucci 2023 uusi kokoelma 2
https://www.lofficielusa.com
Gucci uusi kokoelma 2
https://www.lofficielusa.com
Gucci kausi 2023 1
https://www.lofficielusa.com
gucci spring summer ensi kausi 2
https://www.lofficielusa.com
Gucci Collection 2023 1
https://www.lofficielusa.com
gucci muoti kausi 2023 1
https://www.lofficielusa.com
uusi kokoelma 0gucci 1
https://www.lofficielusa.com
uusi gucci 2023 1
https://www.lofficielusa.com

Kuin kaksi tippaa vettä

Esitystä ympäröivä aura oli todella maaginen, ja visuaalisesti häikäisevä konsepti, joka syntyi ajatuksen toiseudesta ja identiteetistä, ilahdutti katsojaa ja herätti monia positiivisia tunteita. Mikä inspiroi Alessandro luodakseen niin poikkeuksellisen spektaakkelin? Kuten myöhemmin kävi ilmi, tämä aihe on suunnittelijalle hyvin lähellä, koska hänen äitinsä ja tätinsä ovat myös identtisiä kaksosia ja, kuten hän itsekin useaan kertaan korosti, hän kutsui heitä molempia lapsuudessa “äidiksi”.

Ei ole ihme, että suunnittelija omisti työnsä äidilleen Eraldalle ja tämän sisarelle Giulianalle inspiroivilla sanoilla: “Kaikki kaksoset syntymästään lähtien ovat hyvin tietoisia siitä, etteivät he ole maailmankaikkeuden keskellä. He oppivat elämään toisen puolisonsa, kopionsa, kanssa. Heidän ruumiillisuutensa rajoilla ei ole mitään tekemistä heidän olemuksensa rajojen kanssa. Omistan kokoelman kaksosäideilleni – Eraldalle ja Giulianalle, jotka pystyivät ymmärtämään elämää vain toisen läsnäolon ansiosta.”

Alessandro Michele on kiehtonut kaksoset vuosia. Hänen halunsa samanlaisuuteen näkyy esimerkiksi tämän vuoden Costume Institute Metropolitan Museum -gaalassa, jossa hän esiintyi mm. Jared Leto, tyylillä täsmälleen samalla tavalla. Samaa aihetta käytettiin viimeisimmässä Gucci-kampanjassa, jossa oli ajattoman pelottavia Grady-sisaruksia, kaksosia yhteensopivissa sinisissä röyhelöissä. Niinpä hän ilmaisi sen ilmiömäisesti myös tämän vuoden Milanon muotiviikolla.

Näyttelyn mallit eivät tietenkään olleet 100% identtisiä. Guccin luova johtaja oli enemmän kiinnostunut täydellisen harmonian ja symmetrian illuusion luomisesta. Ja se varmasti toimi, sama tyyli oli hienostunut pienintä yksityiskohtaa myöten ja mallit olivat mahdollisimman samanlaisia.

“Käyttövalmiit” vaatteet

Kaksosaiheesta poispäin siirryttäessä kannattaa korostaa, että kevään ja kesän 2023 mallisto itsessään on ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista. Catwalkilta löytyi paljon inspiraatioita ja viittauksia, joista keskustelen hetken kuluttua. Vaatteet esiteltiin “Ready to wear” -tyylillä eli merkin kuluttajien arkikäyttöön tarkoitetuilla vaatteilla. Ja vaikka jotkin tyyleistä olivat tietysti vain osa runway-muotia, toiset saattoivat epäilemättä tulla osaksi pysyvää valikoimaa.

Mitkä teemat olivat tärkeimmät? Onko Gucci valinnut tällä kertaa minimalismin vai kenties liioitellun eksentrisyyden?Seurataan “Twinsburg” -kokoelmaa.

Kuten joka kausi, raa’asta räätälöimisestä ei ollut pulaa, nyökkäys Tom Fordin aikoihin ja klassiseen valkoiseen sarjaan 1970-luvulta, joka muistutti meitä kaikkia, miksi Guccista tuli kuuluisa. Eklektiset puvut olivat merkin estetiikan symboli. Mielenkiintoinen ratkaisu oli kuitenkin yhdistää puku alusvaatteisiin ajattoman logon kanssa. Tällä kertaa käytettiin epätavanomaisia ​​elementtejä, kuten pukuhousujen lahkeensuihin asetetut sukkanauhat, jotka vääristävät hienovaraisesti niiden yksinkertaista leikkausta.

Vastakohtana oli myös 1980-luvun urheiluvaatteita, joissa on neliönmuotoiset metallinahkaiset olkapäät, kirjailtuja hameita, minimekkoja ja upeita pinkkejä ja puuterisinisiä viitat. Yleisö havaitsi myös lukuisia Aasian maista poimittuja aiheita. Mallit pukeutuivat perinteisiä japanilaisia ​​kimonoja muistuttaviin vaatteisiin. Myös symmetrisesti tehdyt koristeet, kuten pitkät korvakorut ja päähineet, näyttivät monien viittaavan muinaisiin sivilisaatioihin.

Saatavilla on monia lisävarusteita. Jo mainittujen jättimäisten kaulakorujen ja korvakorujen lisäksi esityksessä oli myös käsilaukkuja Mogwais – myyttisiä hahmoja vuoden 1984 elokuvasta Gremlins, ja useimmat mallit käyttivät laseja, joiden ketjut roikkuivat melkein olkapäille.

Kuten näemme, tämä esitys keskittyi ensisijaisesti muotoiluun, erilaiset sekä luonnosta että itämaisista kulttuureista poimitut aiheet kietoutuivat elävästi yhteen värivalikoiman ja rehevien kukkien kanssa sifonkimekoissa. Gucci keskittyi kontrasteihin, tyypillisesti elegantit haute couture -luomukset ilmestyivät paljon ekstravaganttisempien ja avantgardisempien luomusten rinnalle. Värien, ideoiden ja energian räjähdys – tämä on muotiimperiumin uusi kokoelma.

“Fuori”

Tämä ei ole viitteiden loppu. Yhdessä styleissä pääroolissa olivat miesten farkkuhousut, joihin oli brodeerattu italialainen “Fuori”, joka viittaa 1970-luvulla ilmestyneeseen aikakauslehteen. ,, Fronte Unitario Omosessuale rivoluzionario italiano”. Tätä lehteä puolestaan ​​toimitti maan ensimmäinen homoseksuaalijärjestö, joka taistelee Italiassa toisen maailmansodan jälkeen valittua oikeistolaisinta hallitusta vastaan. Siten se osoitti vastustusta hallituksen pyrkimyksiin uhata LGBTQIA+ -yhteisöä. Alessandro, joka oli hyvin lähellä tuon ajan tapahtumia, kommentoi niitä seuraavasti: “Vaalit osoittavat, että vapaus murenee. Oli aika, jolloin saavutimme paljon, mutta nyt se on erittäin monimutkaista. Meidän ei pitäisi ottaa mikä tahansa itsestäänselvyys.” Tämä on erittäin siisti tapa salakuljettaa poliittinen konteksti muotiin, jota suunnittelijat usein käyttävät.

Uutta Gucci-mallistoa ei todennäköisesti arvosteta pelkästään sen uskomattomista innovaatioista ja erikoistuneesta räätälöidystä, vaan myös suunnittelijan henkilökohtaisista referensseistä. Brändin aiempia kokoelmia seuraten voit nähdä, että Michelen työ Guccille on aina heijastanut hänen omaa elämäänsä, mutta tämä vuosi oli hänen henkilökohtaisin tähän mennessä. Hän ei puhunut vain kaksosäideistään, vaan myös pitkästä prosessista, jonka hän kävi läpi terapiassa yrittäessään ymmärtää omaa kaksinaisuuttaan.

Kaikki tämä osoittaa, kuinka syvälle viesti oli piilotettu otsikoiden “kaksinaisuus”, “identiteetti”, “heijastus”, jotka olivat tärkeitä Michellille kokoelmaa suunniteltaessa. Samalla koko tämä Milanon muotiviikon esitys osoittaa sekä brändin kuluttajille että koko teollisuudelle, että Gucci, joka on itse asiassa valtava vaatekonserni, ei ole menettänyt vuosien varrella välittämäänsä muotihenkeä.