Gianni Versace – miten brändi luotiin?
Yksi muotihistorian visionäärimmistä suunnittelijoista. Hänen rohkeat leikkauksensa, pukeutumisen historialla ja perinteellä leikkiminen sekä avoin konflikti Armanin kanssa loivat todellisen myytin ainutlaatuisesta taiteilijasta. Gianni Versace, kuinka brändi luotiin, joka herättää tunteita ja herättää keskustelua tähän päivään asti? Myytti vai käsityötaito?
Andrew Cunanin traaginen kuolema luodeilla vahvisti entisestään myyttiä kapinallisesta taiteilijasta, joka ilmaisi itseään muodin ja taiteen kautta. Gianni Versace on nykyään ikoni, joka liittyy vapauteen, eklektiikkaan ja barokkityyliin.
Gianni Versace, kuinka brändi syntyi, tai tarina ihmelapsesta ja visionääristä
Suunnittelijaa pidettiin ihmelapsina. Legenda kertoo, että hän vietti lapsuudesta asti aikaa ompeluhuoneessa äitinsä kanssa. Tunnit materiaalien joukossa stimuloivat nuoren neron kekseliäisyyttä ja luovuutta. Hän suunnitteli intohimoisesti mekkoja ja vaatteita löytämistään. Samalla kun luot erittäin omaperäisiä ja kekseliäitä malleja.
Hän siirsi kekseliäisyytensä, intohimonsa ja rohkeutensa äitinsä ompeluhuoneesta suoraan rohkeisiin projekteihinsa. He osoittivat rohkeutta, modernia taidetta suoraan Andy Warholilta ja muinaisia inspiraatioita. Nämä kaksi vahvaa energiaa yhdistettynä yhdeksi projektiksi saivat italialaisen alkuperäisteokset säteilemään ainutlaatuisuutta. Gianni Versace, kuinka brändi luotiin – se on poikkeuksellinen tarina intohimosta, herkkyydestä ja päättäväisyydestä.
Gianni Versace opiskeli arkkitehtuuria. Rakenne-, linja- ja sommitteluajatusten tutkiminen rakennusalalla puolestaan johti arkkitehtoniseen lähestymistapaan vaatesuunnittelun havaintoon.
Rohkea, seksikäs, rikas, värikäs – alusta alkaen Gianni Versace teki omansa tyyli, joka erottui poikkeuksellisella tavalla muotimarkkinoilla. Vuodesta 1972 lähtien – Milanon ensimmäisen putiikin avaamisesta – Versace-nimestä on tullut vapauden, loiston, vaurauden ja värien synonyymi. Tyypillisiä merkkejä ovat kaikkialla esiintyvät täplät ja eläinaiheet sekä mytologisen Medusan pää. Gianni Versace, kuinka luotiin mielikuvitusta kiihottava ja kiistaa herättävä brändi, jopa pääluojansa kuoleman jälkeen.
Gianni Versace – visionäärinen tyyli
Giannin ja hänen muusansa, inspiraationsa ja ankarin kriitikkonsa Donatellan luoma Versacen muotitalo järkytti olemassaolonsa alusta lähtien. Versacen ja Armanin välillä oli tunnettu konflikti tai pikemminkin vastakohta. Gianni sanoi, että Armani pukee tyhmiä vaimoja, kun taas Versace pukee kuumia, intohimoisia rakastajia. Ja siinä on jotain perää. Suunnittelija keskittyi rohkeissa konsepteissaan seksuaaliseen vetovoimaan. Tämän vastustuksen ansiosta Versace pystyi rakentamaan imagoa vapautuneesta brändistä, riippumaton, joka on suunnattu naisille, jotka eivät pelkää saalistavaa luonnettaan, erotiikkaa ja seksuaalisuuttaan. Viesti oli selvä – vaatteissamme sinulla on voimaa kurkottaa haluamaasi.
Se oli Versace-talon tyyli, filosofia ja suunnittelu 1980- ja 1990-luvuilla, jotka johtivat mallikultin luomiseen ja eroottisuuden vapautumiseen. Koruhakaneuloilla kiinnitetty mekko tai JLon kuuluisa vihreä asu ovat melkein merkin esillepanoja, kuten myös täydellisesti suunniteltu, ylellinen Lisätarvikkeet. Seksikkyyden ja kehon korostaminen vapauttavalla tavalla yhdistettynä aidon taiteen elementteihin ja kiistattomaan barokkilaiseen eksklusiivisuuteen. Gianni Versacen tarina, kuinka syntyi muotibrändi, joka selvisi kriisistä ja luo trendejä, on myös Giannin siskon ansiota. Donatella, joka oli useita vuosia Giannia nuorempi, oli hänen ensimmäinen mallinsa ja inspiraationsa. Sanotaan, että hän oli hänen naisalter egonsa ja polku naisten ymmärtämiseen. Gianni oli erittäin herkkä, hän oli hänen vahvuutensa.
Versace ja popkulttuuri
Gianni Versacen 90-luvun tyyli tunnettiin rohkeiden kuvioiden ja värien rohkeasta käytöstä. Hänen suunnitelmissaan oli usein monimutkaisia kuvioita, jotka ovat saaneet inspiraationsa antiikin Kreikan taiteesta, sekä eloisia värejä, jotka erottuivat aina taustasta. Suunnittelija suosi myös ylellisiä kankaita ja materiaaleja, kuten silkkiä, samettia ja nahkaa. Gianni Versace, kuinka brändi syntyi, on tarina rohkeudesta.
Hän oli edelläkävijä uusien ja epätavallisten materiaalien käyttämisessä suunnitelmissaan. Yksi hänen tunnetuimmista innovaatioistaan oli metalliverkon (Oroton) käyttö, jota hän sisällytti mekoihin, toppeihin ja asusteisiin. Hän kokeili myös nahan ja pitsin yhdistelmää luoden silmiinpistävän kontrastin kovien ja pehmeiden tekstuurien välille.
Hänen syksyn 1991 mallistonsa sisälsi vallankumouksellisen yhdistelmän nahkaa, pitsiä ja metalliverkkoa, joka antoi sävyn hänen tuleville malleilleen. Kevään 1992 mallisto sisälsi rohkeita kuvioita ja eloisia värejä, mikä vahvisti entisestään hänen mainetta rohkeana suunnittelijana.
Vuonna 1989 Gianni Versace perusti Atelier Versacen, hänen tuotemerkkinsä osaston, joka on keskittynyt luomaan erittäin muodikkaita, räätälöityjä vaatteita. Tämä siirto vahvisti hänen asemansa räätälinä ja nosti brändin uudelle luksustasolle.
Hänet tunnettiin läheisistä suhteistaan supermalleihin, kuten Naomi Campbelliin, Cindy Crawfordiin ja Linda Evangelistaan. Hän puki myös lukuisia julkkiksia, kuten Madonnan, Elton Johnin ja Princen, mikä lisäsi hänen näkyvyyttään ja vaikutusvaltaansa entisestään. tuotemerkit.
Gianni Versacen mallit esiintyivät usein musiikkivideoissa ja albumien kansissa, mikä osoitti hänen yhteyden musiikkiteollisuuteen. Hänen ikonisesta vihreästä mekkostaan, jota Jennifer Lopez käytti vuoden 2000 Grammy-gaalassa, tuli muotihistorian maamerkkihetki.
Traaginen, vahingossa tapahtuva kuolema
Gianni Versace, miten se luotiin merkki joka selvisi suurimmasta mahdollisesta kriisistä – luojan kuolemasta? Suunnittelija kuoli traagisesti Miami Beachin kotinsa portailla sarjamurhaajan Andrew Cunnanin ampumana. Rikoksen motiivi on edelleen epäselvä – ei tiedetä, oliko Cunnan pakkomielle Versacesta vai mafian toimesta.
Versace pukeutui prinsessa Dianan lisäksi myös sellaisiin ikoneihin kuin Liz Taylor, Joan Collins, Elton John ja Sylvester Stallone. Hänen suunnitelmiaan ihailivat myös supermallit, kuten Claudia Schiffer, Naomi Campbell ja Cindy Crawford. Hänen sisarensa Donatella ei ollut vain hänen muusansa, vaan myös hänen kollegansa ja ystävänsä. Heidän katkeamaton siteensä oli avain Versace-brändin menestykseen.
Giannin kuolema merkitsi yhden muotimaailman kirkkaimmista tähdistä loppua, mutta hänen perintönsä elää haute couture -maailmassa ja inspiroi seuraavia sukupolvia. suunnittelijat ja tyylin ystäville.
Versacen muotitalo – ennen ja nyt
Giannin traagisen kuoleman jälkeen Versacen talo joutui rakentamaan merkittävästi uudelleen perustansa. Gianni kuoli traagisesti sattumanvaraisen rikollisen ampumana. Tapaus sattui arkipäiväisellä aamukävelyllä sanomalehtien ostamiseksi, ja se järkytti paitsi muotimaailmaa.
Draamalla oli pitkäkestoisia seurauksia sekä brändille että henkilökohtaisesti Giannin sisaruksille. Muotitalon valtasi Donatella, josta hänen isoveljensä oli pitkään tehnyt muotitalon kasvot. Hän johti monia vuosia myös liiketoiminnasta, kun taas Gianni oli kokonaistaiteilija.
Kuoleman jälkeen suunnittelija ja luova johtaja, se oli nuorin sisar, josta tuli liikenaisten ja suunnittelijan kasvot yhdessä. Hänen vanhemman veljensä kuolema kuitenkin vahingoitti vakavasti hänen itseluottamustaan. Ilman päätaiteilijaa oli myös vaikea löytää keinoa. Seuraa vakiintunutta trendiä vai kokeilla jotain uutta?
Donatella kamppaili paitsi taiteellisten ongelmien kanssa, myös joutui koottamaan velkaantuneen yrityksen takaisin.
Se oli todellinen haaste valtavan henkilökohtaisen tragedian ja tuskallisen surun varjossa. Miten hän suhtautui asiaan? Katso vaikka Versacea tänään.
Versace 2024
Vuonna 2024 Versacen muotitalo on edelleen auki ja ilahduttaa uusilla kokoelmilla ja malleilla. Donatella kehittää rohkeasti Giannin määrittämää tyyliä. Versace seuraa rohkeiden, seksikkäiden mallien polkuaan, mutta sillä on myös rakkaussuhde nykyaikaisuuteen. Miltä Versacen vuoden 2024 kokoelma näyttää?
Valkoinen kaulus ja punk? Miksi ei? Sopimuksilla leikkiminen ja kontrastien käyttäminen, kahden äärimmäisen tyylin tai perinteen törmäyksen synnyttämä energia on Giannin yleinen tekniikka. Donatella käyttää sitä myös täydellisesti.
SISÄÄN 2024 vuonna Versace näyttää hieman hillitympiä, mutta silti seksikkäitä ja itsevarmoja kasvojaan.
Vaikka kriitikot ja asiantuntijat kuvailevatkin joskus uusimpia kokoelmia epäjohdonmukaisiksi ja kaoottisiksi, Versacea on vaikea syyttää tästä. Esitykset on suunniteltu hienosti hillitymmistä siluetteista olkapäämuotoisiin, hulluihin, rohkeisiin ja ylellisiin Giennin tyyliin. Mustasta punaiseen upeaan kultaan.
Kesän 2024 malliston mallit näyttävät täysin erilaisilta Boksitakkien edustamat arkkitehtoniset rakenteet säilyvät. Yksityiskohdat ovat kuitenkin yhtä kevyitä ja ilmavia kuin kesä. Intensiiviset värit musta, kulta ja punainen korvasivat pastellit. Herkät värit ja Versacelle ominainen ruutukuvio, joita esiintyy melkein jokaisessa mallistossa, leikkivät rikkaudella ja loistoa. Pastellinvihreä ja kulta? Mini pituus.
1960-luvun inspiroimat siluetit eivät ole vailla Versacelle ominaista tyyliä ja piirteitä.
Versacen tarina
“American Crime Story: The Assassination of Versace” on herättänyt paljon tunteita ja kiistoja ensi-iltansa jälkeen. Gianni Versacen tarina ja brändin synty on myös popkulttuuria ja inspiraatiota elokuvantekijöille.
Näyttelijän kiistattomasta näyttelijäkyvystä ja tapahtumien huolellisesta rekonstruoinnista huolimatta elokuvasovitus sai ristiriitaisia mielipiteitä. Suunnittelijan ja Donatellan kuvauksesta käytiin paljon keskustelua. Suunnittelijan historiasta kertovien elokuvien tekeminen todistaa kuitenkin selvästi tekijän edelleen erittäin vahvan aseman populaarikulttuurin tietoisuudessa.
Jätä kommentti