Enemmän muotia, vähemmän provokaatioita – Balenciagan uusi aikakausi
Kuten tiedämme, teollisuus ei unohda pitkään aikaan. Muutama kuukausi on kulunut brändin sopimattomaan kampanjaan liittyvästä skandaalista, joka melkein tuhosi sen koko maailman silmissä. Otsikot, jotka syyttävät brändiä pedofiilien edistämisestä, ovat edelleen kuumia. Tästä johtuen Balenciaga vetäytyi mediasta joksikin aikaa kampanjan vetäytymisen ja virallisen anteeksipyynnön jälkeen. Jotkut jopa olettivat, että tämä oli ikonisen brändin loppu.
Brändi esiintyi Pariisin muotiviikolla täysin tietoisena siitä, että koko muotimaailma odotti sen luisumista. Ja siksi hän päätti tällä kertaa mennä minimalismiin. Esityksen tavallinen näyttävä tunnelma korvattiin yksinkertaisella lavastustaidolla. Pääpaino oli vaatteissa. “Muotista on tullut viihteen muoto, mutta usein tämä osa varjostaa sen olemusta” – sanoi yksi näyttelypaikalle jätetyistä muistiinpanoista vieraille. Voisiko Balenciaga olla lunastuksen tiellä? Vai ehkä se on vain puhtaasti mediastrategia kääntää huomio pois sen nykyisestä maineesta?
Käsittämätön kuva
Kauan ennen viime vuoden skandaalia Balenciaga tunnettiin brändinä, joka tunnettiin muodin rajojen rikkomisesta. Esittelyssä omasi kokeellisia malleja, kuten lenkkarit “Full Destroyed” -kokoelmasta sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton. Liikevaihdon ja myytyjen tuotteiden osalta tämä imago näytti kuitenkin palvelevan brändiä. Melkein jokainen Balenciaga-kokeilu , päättyi siihen, että jokainen kappale myytiin loppuun. On myös syytä huomata, että kuluttajat olivat valmiita maksamaan tähtitieteellisiä summia esitellyistä vaatteista ja asusteista, joita usein tarkoituksella vääristeltiin.
Ja vaikka pitkään etiketti myy paremmin kuin itse tuotetta, viimeinen kampanja lopetti nämä kokeilut. Balenciaga, joka yleensä järkytti, ylitti tällä kertaa sosiaalisen hyväksynnän rajan. Joten näyttää siltä Lempeällä paluullani ja esityksen täysin uudella luonteella haluan kuntoutua ihmisten silmissä. Varmasti kiistanalaisten työkalujen luopuminen voi olla tämän alku. Voiko Balenciaga kuitenkin olla sama merkki, joka korostaa yksinkertaisuutta omaperäisyyden sijaan? Todennäköisesti saamme pian tietää.
Millainen oli Balenciaga syksyn/talven 2023 kokoelma?
Kuten sanoimme, aikana Pariisin muotiviikkobrändi luopui dramaattisista ratkaisuista, kuten juoksu mudassa tai lavastettu lumimyrsky. Tällä kaudella setti oli minimalistinen, ja itse catwalkista tuli puhdas norsunluun matto. Itse show oli tapahtumapaikka Carrousel du Louvren ostoskeskuksessa, joka toimi usein muotinäytösten paikkana 2000-luvun alkuun asti.
Nykyinen luova johtaja Demna Gvasalia osoittaa, että brändillä on vielä paljon esitettävää puhtaasti vaatetuspuolelta. Kokoelmassa oli 54 tyyliä . Mukana oli selkeästi räätälöityjä pukuja, iltapukuja ja uusi käsilaukku nimeltä Huge Bag. Voit nähdä herkkiä ja naisellisia aksentteja, jotka tekivät kokoelmasta inhimillisemmän ja miellyttävämmän kuunneltavan.
Tästä huolimatta se säteili edelleen brändin henkeä klassisilla aiheilla, kuten: korkeapääntiiset paljettimekot, laatikkomaiset nahkatakit, valtavat denimkerrokset ja silmälasit.
Mallit kävelivät kiitotiellä pukeutuneena hieman leikkisään sekoitukseen kukkakuvioisia mekkoja, luonteenomaista jäsenneltyä räätälöintiä ja suoraan katumuotista otettuja elementtejä. Brändin katuvaatevaikutus näkyi muun muassa hupparissa, jonka hihansuihin oli ommeltu puhalletut muodot. Koko keikan säestää rauhalliset pianon sävelet, jotka muuttuivat keikan edetessä yhä elektronisemmiksi.
“Ajatuksena oli olla 200-prosenttisesti minä”, Demna kertoi toimittajille kulissien takana esityksen jälkeen. “Tarkoitukseni oli puhdistaa se, muokata sitä pisteeseen, jossa se puhuu puolestaan.” Balenciagen esittämä show oli varmasti askel brändin vahingoittuneen imagon korjaamisessa. Toivottavasti ei viimeinen.
Jätä kommentti