Digitaalinen arvovalta ja rikkaus. Onko NFT ylellisyyden tulevaisuus?
NFT-rahakkeet osuivat Internetin valtavirtaan myrskyllä ja valloittivat hyvin nopeasti ihmisten sydämet ja lompakot – erityisesti nuorten. Näyttää siltä, että kaikki on ohi. Ohikiihkoinen villitys kesti kaksi vuotta, ja vain ainutlaatuiset, mutta arvottomat koodinpalat jäivät ei-korvattavien merkkien ystävien digitaalisiin lompakoihin. Se, ettemme ole vielä kuulleet ei-korjattavista rahakkeista, ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi ollut väliaikainen trendi. Markkinoilla ollessaan NFT:t on pääomakuivuus, suuret yritykset alkavat investoida tähän teknologiaan selkeästi pitkäjänteisesti.
Yhä useampi elämästämme pelastuu pikkuhiljaa digitaaliseen muotoon. Käytiin elokuvissa, tänään elokuvissa Netflix. Kävimme ennen ostoksilla ja tänään käymme verkkokaupoissa. Aiemmin meidän piti tavata keskustellaksemme – nykyään olemme yhteydessä 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa puhe- ja tekstiviestien kautta. Onneksi fyysiset tapaamiset eivät ole vielä jääneet menneisyyteen, mutta – halusimme tai älä – kaikki johtaa siihen, että juhliin, tapaamiseen tai kahville lähteminen ei vaadi kotoa poistumista! Tämä johtuu mm. aloitteleva metaversumiteknologia (virtuaalitodellisuus) sekä NFT:t.
Uusi maailma, vanhat säännöt. Metaverse-käyttäjät ympäröivät itsensä digitaalisella ylellisyydellä
NFTevening,comin mukaan – Decentraland metaversumi 8 000 yksilöllistä käyttäjää vierailee päivittäin. Sandboxin metaversumi puolestaan tallensi miljoonan yksilöllisen käyttäjän digitaalisen väestön vuoden 2022 aikana. Ja nämä eivät ole ainoita tämän tyyppisiä alustoja – hän työskentelee muun muassa yksin. Meta, jota jopa ehdottaa se, että yritys luopui Facebook-nimestä yleisnimenä useiden suurten sosiaalisen median alustojen ryhmittymälle, eli mm Instagram, Facebook, WhatsApp. Visionäärit – kuten Facebookin perustaja Mark Zuckerberg – näkevät tulevaisuuden metaversumissa. Hekin huomaavat sen yksinomainen brändejä, jotka siirtävät fyysisiä kokoelmiaan digitaaliseen maailmaan. Bah! He jopa avaavat myymälänsä siellä!
Todellisen elämän siirtäminen virtuaalimaailmaan tarkoittaa, että ihmiset vievät sinne myös luonnolliset vaistonsa. Tällä hetkellä – ja todennäköisesti hyvin pitkään, jos ollenkaan – emme tyydytä fysiologisia tarpeitamme virtuaalitodellisuudessa. Toiset kuitenkin voivat ja ovat jo tyytyväisiä – esimerkiksi tarve erottua joukosta ja halu saada rajallisia tai ainutlaatuisia asioita. NFT-teknologia on tarjonnut mahdollisuuden varmistaa ainutlaatuisuuden – tehdä digitaalisesta tuotteesta ainutlaatuisen.
NFT-tunnus – suojattu lohkoketjusalauksella – se voi olla eräänlainen aitoustodistus, ensimmäinen väärentämätön ja todella ainutlaatuinen. Digitaalisen todellisuuden avulla voit helposti liittää sen digitaaliseen kohteeseen, jota se on tarkoitettu edustamaan. Siksi lukuisia tunnettuja, arvostettuja tuotemerkkejä esiintyy erilaisissa metaversumeissa – autoissa, vaatteissa, muodissa ja jopa pankeissa! Jos tunnettu muotibrändi myy jonkin kokoelmastaan NFT-muodossa, se on mahdollista kopioida digitaalisesti. Siten metaverse-käyttäjien avatarit (hahmot) voivat “pukeutua” Niken, Adidaksen kenkiin, Hilfiger-vaatteisiin ja kantaa käsilaukkua rinnallaan. Louis Vuitton.
Prestige piilotettu koodiin. Globaalit brändit ostavat “maata” metaversumissa
Mutta se ei tarkoita mitään, eihän? Tunnetut tuotemerkit ovat saattaneet yksinkertaisesti hyödyntää NFT- ja metaverse-hulluutta, kun se kesti noin 2021-2022. Samaan aikaan edellä mainitut brändit ja monet muut ovat avaamassa “kiinteitä” myymälöitään erilaisissa metaversumeissa. Digitaalisten metropolien tontteja ovat jo ostaneet mm. sellaisia jättiläisiä kuin Adidas, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Burberry ja Louis Vuitton. Käyttökelpoisen tilan osti myös korealainen teknologiatitaani Samsung. Myös JP Morgan ja HSBC pankit tekivät tämän. Jopa autojen NFT:t ovat jo ilmestyneet metaversumiin ja niiden digitaaliset vastineet – esim. Acura, japanilaisen Honda Motorsin omistama premium-brändi. Muut merkit – kuten Ferrari ja Lamborghini – ovat julkaisseet tai suunnittelevat julkaisevansa NFT-kokoelmia. Tulevaisuudessa he todennäköisesti myös avaavat näyttelytilansa metaversumiin.
Kaikki “virtuaalimaailmat” eivät varmastikaan onnistu. Monet tärkeimmistä kokonaisuuksista ovat vielä rakennusvaiheessa – kuten Mark Zuckerbergin kuuluisa työ. Voidaan kuitenkin huomata, että tämä ei ole ohimenevää muotia, vaan metaversumi yhdistettynä VR:ään, NFT-rahakkeilla, kryptovaluutoilla, tekoälyllä ja muilla teknologisilla innovaatioilla on potentiaalia tulla osaksi tulevaisuutemme maisemaa.
Jätä kommentti