Couture Week SS23 eli muotivaikutelmien voima
Toinen muotiviikko Pariisissa on päättynyt, mutta tunteet ovat edelleen elossa. Muotimaailmalla oli vihdoin mahdollisuus nähdä tulevan vuoden kevätmallistot. Alkaen kiistanalaisesta Schiaparelli-showsta maanantaina ja jatkuen Fendi-näyttelyyn torstai-iltana, Pariisin catwalkilla tapahtui paljon. Näiden neljän päivän aikana 29 couture-näytöksen aikana meillä oli mahdollisuus nähdä monia henkeäsalpaavia luomuksia ja suunnittelijoita, käsin ommeltuja asusteita.
Siitä huolimatta huomiota kiinnitettiin myös sosiaalisen median tuhoisaan vaikutukseen siihen, mitä aiemmin tapahtui suljettujen ovien takana. Couture Fashion Weekit ovat elitisminsä vuoksi verhoiltu laajaan kiistaan, ja tällä kertaa ranskalaisen avantgarde-muotitalon Schiaparellin show herätti myös raivoa. Tämän vuoden tapahtuma ylitti epäilemättä paljon alan tähtien ja vaikutusvaltaisten ihmisten piirin.
Couture markkinarako
Couture Fashion Week on yksi muotialan tärkeimmistä tapahtumista. Se järjestetään kahdesti vuodessa ja se esittelee eksklusiivisimman muodin – käsintehtyjä vaatteita, joita myydään huimaa hinnalla. Lisäksi itse termi couture viittaa vain tilauksesta valmistettuihin vaatteisiin ja on vastakohta ns “valmis” -muoti, julkisesti kaikkien saatavilla.
Usein sanotaan, että couture-näytökset ovat myös mahdollisuus laajentaa myyntimarkkinoita tähtien ja julkkisten parissa. Huolimatta tämän eksklusiivisen tapahtuman syystä, katsotaanpa joitain mielenkiintoisia kokoelmia, jotka houkuttelivat väkijoukkoja Pariisiin.
Schiaparelli-malliston eläinaksentti
Epäilemättä Schiaparelli-muotitalon esittelemä mallisto sai suurimman mediakatsauksen. Roseberry-brändin luova johtaja päätti ilmaista innovaatiotaan koristamalla mallien mekot eläinten päillä. Mukana olevat leijonat, pantterit ja sudet on valmistettu käsin veistetystä vaahtomuovista, villasta ja silkistä. Kaikki tämä lisäsi eläinnukkeihin poikkeuksellista realismia.
Sen lisäksi, että siluetit olivat täynnä surrealistisia aksentteja, ne viittasivat myös Danten “Divine Comedy” -elokuvan helvetin symboliikkaan. Catwalkilla oli valtavia korumuotoja ja naamioita, asuja erittäin selkeällä vyötäröllä ja mielenkiintoisia muunnelmia pukusta. Yksi asia on varma, että Schiaparellin muoti ei niinkään tullut lähelle taidetta, vaan siitä tuli taidetta.
Tästä huolimatta esitys sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton. Ihailun ja arvostuksen sanat sekoitettiin skandaaliin liittyen eläinsymbolien käyttöön pukeutumiselementtinä. Institut Français de la Moden professorin Benjamin Simmenauerin sanat ovat kuitenkin tärkeitä:
“Couturessa ei yleensä ole kyse yhteiskunnan heijastuksesta. Se on valmiiden vaatteiden rooli. Couture on enemmän käsityötaidon juhlimista, minkä vuoksi couture ei yleensä nosta aaltoja. Schiaparelli-skandaali tuntui uudelta couturelta.”
Upeat maisemat
Couture Fashion Week ei kuitenkaan koske vain vaatteita. Dior Yhdessä naisten kokoelmien taiteellisen johtajan Maria Grazie Chiurin kanssa hän esitteli maailmalle kokoelman, joka on luotu kunnianosoituksena loistaville esiintyjille: ranskalaiselle tanssijalle Josephine Bakerille, ranskalaiselle näyttelijälle Marpessie Dawnille ja amerikkalaiselle laulajalle Eartha Kittille. Kokoelma täynnä kontrasteja.
Mustavalkoisia, istuvia siluetteja yhdistettynä ylisuuriin, pehmeisiin, aistillisiin mekoihin suoraan miesten vaatekaapista lainattujen siluettien rinnalla. Ja kaikkea tätä täydensi taiteilija Mickalene Thomasin tuottama poikkeuksellinen setti, joka esitteli jättimäisiä muotokuvia afroamerikkalaisista naisista, “symboloimalla uutta naisten panteonia”.
Puolestaan tapauksessa Kanava, Lavastus koostui ranskalaisen taiteilijan Xavier Veilhanin suurista pahvista, puusta ja paperista valmistetuista liikkuvista veistoksista, jotka ovat saaneet inspiraationsa naisten majorette-asuista paraateissa. Mallit pukeutuivat puolestaan upeisiin hattuihin, ruseteihin, satiiniviitteisiin, laskostettuihin hameisiin, paljetteihin ja alushameisiin.
Jätä kommentti